Pondok bantu realisasi Kelantan jelapang makanan

- Advertisement -

PASIR MAS: Institusi pengajian pondok dan tahfiz di Kelantan turut digerakkan bagi merealisasikan cita-cita kerajaan negeri muncul sebagai negeri jelapang makanan.

- Advertisement -

Timbalan Menteri Besar Dato’ Mohd Amar Abdullah berkata, bagi merealisasikan hasrat itu jawatankuasa pertanian melaksanakan Gerakan Pertanian al Falah dengan peruntukan RM250,000.

Menurut beliau program yang dikelola Pusat Pembangunan Pondok Berhad (PPPB) itu bagi mengurangkan kebergantungan institusi pendidikan terhadap sumbangan orang ramai.

“Hasrat almarhum Tok Guru Nik Abdul Aziz untuk menjadikan Kelantan sebagai jelapang makanan negara akan menjadi kenyataan suatu masa nanti dengan pelaksanaan gerakan pertanian.

“Kita fikir biar pondok mempunyai sumber pendapatan sendiri dan melalui sektor pertanian dapat dimanfaatkan pelajar serta boleh dijual bagi membayar elaun tenaga pengajar,” katanya pada majlis pelancaran Gerakan Pertanian al Falah Pondok dan Tahfiz di Pondok Ihya al Ulum Kampung Repek di sini semalam.

Turut hadir anggota Exco Ustaz Tuan Saripudin Tuan Ismail; Timbalan Exco Abdul Azziz Kadir dan Ketua Eksekutif Perbadanan Kemajuan Pertanian Kelantan, Engku Rajhan Engku Ismail.

Pondok Ihya al Ulum mengusahakan penanaman sayur-sayuran dan ulam-ulaman secara hidroponik dengan menggunakan sepenuhnya tenaga elektrik dari solar. – HARAKAHDAILY 30/8/2019

- Advertisement -