Muslimat Keningau pelajari asas pertolongan cemas

- Advertisement -

KENINGAU: Lajnah Pendidikan dan Briged Muslimat PAS Kawasan Keningau telah menganjurkan Kursus Asas Pertolongan Cemas dengan kerjasama Persatuan Bulan Sabit Merah di Pejabat PAS Keningau, di sini kelmarin.

- Advertisement -

Melibatkan 36 peserta, program ini memberi pendedahan teknik balutan melibatkan kecederaan patah tangan dan kaki menggunakan kain anduh termasuk kaedah usungan mangsa yang sebetulnya bila keadaan demikian.

Selain itu, peserta turut dibimbing secara praktikal melibatkan rawatan kecemasan resusitasi kardiopulmonari atau CPR serta situasi cemas seperti tercekik agar menjadi siap siaga menghadapinya.

Ceramah teori dan bimbingan telah diberikan oleh wakil Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia Cawangan Keningau, Norizzati Norjafilus dengan turut dibantu oleh Briged Muslimat dalam menjayakannya.

Menurut Ketua Muslimat PAS Keningau, Ustazah Norazura Soleh, penganjuran lanjutan akan ditambah baik dengan modul pertolongan cemas lain seperti menghadapi patukan atau sengatan binatang berbisa dan sawan.

Hadir sama pada majlis ini adalah Pengerusi Persatuan Bulan Sabit Merah Keningau, Marcella Lim. – HARAKAHDAILY 27/8/2019

- Advertisement -