Hentikan provokasi terhadap agama dan bangsa

- Advertisement -
SEJAK kebelakangan ini, pertikaian kaum dan agama di Malaysia semakin teruk, apabila sesetengah orang berani untuk menghina orang lain sebagai malas dan hanya tidur tanpa bekerja. Di negara kita di mana terdapat banyak etnik dan agama perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku.
 
Demikian juga, provokasi terhadap agama dan bangsa di Malaysia menjadi lebih serius jika tidak dikendalikan dengan betul. Penghinaan terhadap agama-agama lain dilarang dalam Islam dan sebaliknya.
 
Jangan biarkan perkara ini berlaku yang boleh membawa kepada kekacauan di negara ini jika ia tidak dikawal dengan baik oleh pasukan keselamatan.
 
Dalam dakwah Islam, umat Islam hanya menyampaikan risalah Islam dan bukan memaksa orang bukan Islam untuk memeluk agama Islam. Dialog antara agama bermaksud komunikasi, dialog, dan kerjasama antara agama dan kumpulan agama yang berbeza.
 
Perbandingan agama tidak dimaksudkan untuk memecahbelahkan agama dan bangsa tetapi untuk menyampaikan dan menjelaskan Islam kepada semua tanpa mengira kaum dan agama. Dialog antara agama merujuk kepada interaksi koperasi, konstruktif, dan positif antara tradisi agama yang berbeza. Acara ini bertujuan untuk menggalakkan rasa hormat dan kerjasama antara kepercayaan dan agama yang berbeza.
 
Mengapa takut, umat Islam tidak akan memaksa orang bukan Islam untuk menukar agama kepada Islam selepas mendengar hujah antara satu sama lain dalam dialog perbandingan antara agama. Jika anda tidak bersetuju dan tidak mahu menerima hujah atau pandangan seseorang, tiada siapa yang boleh memaksa orang itu untuk mengubah kepercayaannya. 
 
Jangan cuba menghalang atau mengusir seseorang apabila mereka tidak dapat menerima hujah atau pandangan. Cuba belajar secara rasional untuk menerima pandangan seseorang supaya hidup kita lebih aman dan tenang.
 
Negara kita yang mengamalkan sistem demokrasi tidak boleh memecah perpaduan antara agama dan bangsa disebabkan oleh seseorang yang sukar menerima pendapat atau pandangan orang lain. Kebebasan bersuara tidak bermakna bahawa kita bebas untuk menghina agama lain.
 
Cuba belajar untuk menghormati agama dan bangsa yang lain supaya masalah konflik antara agama dan kaum dapat dielakkan.
 
Kami berharap bahawa masalah di Malaysia tidak akan menyebabkan perkara buruk berlaku. Jangan mencabar kesabaran orang Melayu dan orang Islam. Orang Melayu dan Muslim mempunyai kesabaran terhad, jangan biarkan mereka melanggar lampu merah yang boleh menyebabkan konflik etnik dan agama yang sengit berlaku di negara ini.
 
Semua pihak ingin melihat rakyat negara ini hidup dalam damai dan harmoni tanpa ada provokasi yang dapat menghancurkan perpaduan etnik dan agama, Islam memimpin perpaduan nasional dan Ummah.
 
JOFRI JARAIEE
Pesuruhjaya PAS Negeri Sarawak – HARAKAHDAILY 16/8/2019
- Advertisement -