Gejala ‘disconnect’ dalam politik PH

- Advertisement -

SUATU ketika Pakatan Rakyat masih wujud, saya mendengar ucapan DSAI di sebuah dewan di Selangor dalam satu majlis. Antara ucapan yang melekat dijiwa saya ketika itu adalah DSAI mengibaratkan sikap BN dan kepimpinan negara ketika itu terhadap rintihan rakyat, kos sara hidup dan ketidakadilan akta tertentu sebagai gejala ‘disconnect’

- Advertisement -

Ya ‘disconnect’itulah yang ditampilkan apabila rintihan dan pendedahan kesusahan rakyat dimaklumbalas kerajaan dengan sikap ‘dono’ atau tiada apa-apa yang besar yang perlu diambil tindakan. Saya mulai faham ketidakterlibatan pemimpin dan aristokrat dengan sosial marhaen akan menyebabkan mereka pekak badak dan mendiam diri melihat kesengsaraan rakyat.

Namun kini zaman berubah dan yang bercakap sudah sedia memiliki kuasa. Yang berkuasa juga dari kelompok rakyat dan mereka juga pernah susah seumpama rakyat. Sindrom atau gejala disconnect kelihatan kekal dalam saf kepimpinan negara malah lebih dahsyat lagi kerana satu satu pembohongan janji berlaku kepada rakyat tanpa ada rasa segan dan malu.

Membebas Wanji tanpa sebab musabab kukuh selepas dijatuh hukum menghina Sultan malah diarak ke serata negeri berceramah adalah gejala‘disconnect’ dengan kehakinan negara yang cukup buruk. Malah ia‘disconnect’ dengan perasaan rakyat yang rata-rata marah dengan tindakan Wanji yang biadab itu.

Mendiam diri terhadap kapitalis Pasir Gudang dan Sungai Petani yang menjarah udara negara sehingga mengancam nyawa adalah keangkuhan dan ‘disconnect’ yang cukup berkesan di jiwa rakyat.

Memilih individu yang berlaras nafsu dan minda LGBT sebagai perlambangan kementerian tertentu juga kelihatan cukup ‘disconnect’dengan nurani rakyat. Jelas rakyat Malaysia cukup janggal dan menolak sub-budaya LGBT dan hidup beragama di Malaysia menanam jiwa rakyat yang menganggap LGBT bukan satu paradigma maju yang boleh dijulang kerana ia dianggap nafsu serakah, keinginan atas nama seks dan ia adalah suatu minda kuno sejauh zaman Nabi Lut lagi.

Liberalis menganggap ia moden dan terbuka, maju dan mainstreemtetapi hakikatnya ia lapuk dan amat dibenci majoriti rakyat Malaysia. Ia bukan mainstreem.

Memberi jawapan jawapan pelik dalam maklumbalas rintihan rakyat juga satu gejala disconnect yang teruk. Menganggap rakyat boros sebagai punca ekonomi jatuh, memberi solusi pelik tentang penorehan getah, menghapus banyak bantuan untuk rakyat dalam keadaan sosio ekonomi yang kian menurun adalah satu tindakan ‘disconnect’ dengan harapan rakyat kepada PH pada awal kemunculannya.

Lihat kini ‘disconnect’ yang paling jelas adalah di mana parti kerajaan membantah dasar kerajaan sendiri secara terangan dan biadab serta seolah olah ia isu yang baru muncul iaitulah isu implimentasi kaligrafi khat jawi dalam silibus bahasa melayu rendah.

DAP memang suatu parti yang ‘disconnect’ dengan budaya dan peribadi negara. Ia bukan dasar yang disebut secara rasmi oleh DAP tetapi ia boleh dinilai dari segi praktikal dan kenyataan mereka hari demi hari.

Sekian lama mereka mendendam Umno bukan sekadar ideologi dan kebejatan pemimpin Umno malah mereka menolak sebarang simbol dan nilai budaya amalan kerajaan terdahulu yang dianggap budaya Umno. Bahasa Melayu, Jawi, Raja Melayu, hak istimewa bumiputera dan bangsa Melayu, Tabung Haji dan apa sahaja yang berkaitan domain Islam Melayu akan dipalit sebagai peninggalan Umno dan mereka akan alah kepadanya.

Sebaliknya mereka akan memperguna simbol dan budaya Melayu apabila mlaksana strategi tawan hati poilitik dan ia berlaku secara berkala sahaja umpama makan dalam talam, menghormati azan, pakai tudung, masuk masjid bagi zakat dan lain-lain kegiatan pelik seolah olah mereka muslim akan dilaksana atas nama strategi dan mekanisme politik.

Halikatnya mereka disconnect dengan budaya umat Islam dan negara.

Sudah lama mereka inginkan negara Malaysian Malaysia yang setara Malayan Union dan ia diubahsuai saban masa mengikut rentak politik, misalnya dalam pakatan rakyat mereka mengendurkan kalimah Malaysian Malaysia walaupun ia masih merupakan penacapan paradigma ahli DAP sehingga kini.

Menolak sebarang nilai yang ada kaitan dengan feudalisme umpama menolak sebarang gelaran datuk walaupun ia bukan isu penting tetapi ia simbol disconnect yang saya nyatakan.

Meminjam istilah Marx (walaupun tidak setepat kehendak sosiologis) iaitu istilah Alienasi sosial adalah amalan DAP sehingga menganggap apa sahaja dasar budaya, dasar pendidikan, kepentingan umat Islam, Raja Melayu dan kaitan feudal ianya akan memualkan mereka seolah-olah mereka baru berhijrah ke Tanah Melayu.

Hidup memang lama di Malaysia tetapi bila amalan alienasi sosial berlaku maka ‘value disenggangement’ yang merupakan nilai sepunya dalam masyarakat kita akan terus berlaku dan DAP akan kekal membantah hal-hal biasa, hal remeh berkaitan Islam, syariat, Raja, Bumiputera dan sebagainya walaupun mereka berubah sikap 100 peratus apabila melaksanakan mekanisme strategi tawan pengundi seperti yang saya ulas di atas.

Dalam hal tulis Jawi misalnya mereka bukan baru memeluk tulisan itu sedangkan tulisan itu ada dalam not not duit di poket mereka. Hal ini tidak akan berlaku pada kaum bukan Melayu atau Melayu yang mengikuti dan menghayati nilai budaya realiti majmuk di Malaysia yang jelas berteras Melayu Islam.

Ini bukan hegemoni atau penjajahan budaya seperti yang golongan liberalis dan DAP anggap dalam wacana-wacana mereka. Ia satu realiti, budaya kulit putih anglo saxson mendominasi kehidupan New Zealand, Australia, Amerika dan Britain sebagai budaya penyatu rakyat dan sosial. Demikian China budaya Bangsa Han mengatasi budaya minoriti. Jadi apa salahnya Malaysia?

Pada saya DAP tidak mengimpikan China. Mereka mengimpikan Singapore untuk merealisasikan ‘social re-engineering’ idaman mereka yang lebih realistik dan kelihatan mampu dijangkiti ke Malaysia. Lantaran itu silibus pendidikan akan menjadi sasaran utama DAP untuk dipugar agar semangat alinenasi terhadap budaya sedia ada dipupuk secara sedikit demi sedikit hingga masayarat idaman mereka wujud.

Selagi PH berkuasa harapnya Bersatu mainlah peranan yang terbaik untuk mempertahan peribadi dan identiti negara yang sekian lama dipeluk rakyat tanpa rasa terjajah sesama kita pun. – HARAKAHDAILY 9/8/2019

- Advertisement -