Arak dijual depan masjid?

- Advertisement -

ORANG bukan sekadar mengadu kepada polis. Kepada penulis pun mereka mengadu.

- Advertisement -

Telah mengadu pengguna kepada saya, pasar raya yang baru seminggu beroperasi di depan Masjid Bilal bin Rabah, Taman Koperasi Polis Fasa Satu, Kuala Lumpur dikatakan menjual arak.

Saya sampaikan kesangsian itu kepada wakil masjid supaya ia disiasat.

Jamaah yang mendengar berkongsi kesangsian dan berkata, syarikat pasar itu dikatakan milik DAP yang banyak rangkaiannya di Kuala Lumpur.

Jamaah itu mungkin ada maklumat tentang penjualan arak itu. Saya tidak ada maklumat dan saya kurang upaya untuk membuat penyiasatan.

Pasar kepunyaan orang Cina itu menggaji kebanyakannya orang Melayu.

Perniagaan itu memberi peluang pekerjaan kepada orang Islam. Ada baiknya perhubungan kaum yang amat ditekankan oleh negra. Dari satu segi syarikat bukan Islam, Cina berbudi dengan orang di kawasan penduduk Islam dan di depan masjid pula. Boleh makmur Islam olehnya.

Tetapi penjualan arak haram di sisi Islam. Ia adalah produk yang Allah laknat. Yang dilaknat bukan sekadar yang mencekiknya, semua yang terlibat dilaknat belaka – dari menyediakan bahan arak, mengilang, menjual, membekal botol, pengedar, pelayan dan juru jual pikul dosa laknat.

Amat sayang gadis-gadis Melayu yang tidak berdosa, dapat pekerjaan di kedai menjual arak pula, menjadi orang berdosa.

Wajarlah masyarakat seluruhnya, Rukun Tetanga, masjid dan lain-lain peka dan mengingatkan supaya arak jangan dijual. Rukun Tetangga dan masjid mesti menyiasat betulkah yang disangsikan itu? Ia adalah bagi membebaskan penduduk Islam Taman Koperasi Polis selamat dari laknat dan dosa. Jika betul ada arak dijual, semuanya membiarkan saja, juru jual kena dosa laknat, penduduk kena dosa laknat dan ahli masjid, imam dan bilal terpalit laknat sama.

Maka setiap masyarakat pengguna kena siasat kebimbangan itu supaya peniaga tidak jadi mangsa fitnah. Ia telah mengeluarkan modal besar. Tidak selesalah hubungan peniaga dan pengguna tidak harmoni.

Tiada yang dapat dibuat jika betul arak dijual dekat masjid itu. Tiada larangan di luar Kelantan dan Terengganu premis perniagaan bukan Islam menjual arak. Yang dikatakan Negara Islam Malaysia tidak melarang arak dijual dan diedar asalkan jangan memandu.

Apa orang masjid boleh buat, jika arak dijual, minta peniaga cari untung dari perniagaan lain, jangan cari untung dari arak. Rayu ia keluarkan arak, kalau tidak ia dicampakkan ke laut Selat Melaka, lambakkan semua di rumah peniaga untuk mereka minum hingga pecah perut.

Penjulan arak tidak salah dari undang-undang. Ia tiada peduli Islam, tiada menjaga harmoni kaum dan boleh dikira bebal orang Islam.

Jika boleh pasar itu timbangkan rayuan mengeluarkan arak dari raknya.

Jika ia tidak dengar, apa hendak buat? Tiada apa yang boleh dibuat melainkan berdoa moga-moga Allah tutup perniagaannya. Adakah Allah redha sekadar membantah dalam hati?

Yang kata ia perniagaan DAP, tiada larangan bagi siapa berniaga termasuk DAP. Jika ia taja perbankan Islam, takaful dan buka travel agensi mengendali umrah tiada larangan. Tiada salah DAP Perak buka pasar raya depan masjid dan DAP Selangor anjur korban murah/umrah murah.

Yang pengguna Koperasi Polis mahu jangan jual arak tepi masjid! Jika DAP boleh bida MAS tanpa penerbangan arak, orang Melayu nescaya kasih pada DAP. Pasar tanpa arak kecil bagi DAP. Tapi Malaysia tanpa arak, tanpa rasuah? – HARAKAHDAILY 12/7/2019

- Advertisement -