Demi Assabiqun buat perhatian Pesuruhjaya PAS

- Advertisement -

DEMI besarnya harapan PAS kepada Sidang Assabiqun, ucapan dasar Presiden sebagai imam jamaah harakah siasah Islamiah parti menyebut sebaris di hujung perenggan 95:

- Advertisement -

“…Proses pemindahan ilmu dan pengalaman juga akan lebih berkualiti dengan penglibatan jasawan Assabiqun PAS sebagai mantor dalam Akademi Latihan PAS ini.”

Akademi ini adalah produk baru jamaah yang bakal dibentuk bagi menghubungi semua institusi latihan PAS bagi memperkasa bidang kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan media, pembinaan imej dan pengucapan awam di semua peringkat.

Bahkan Setiausaha Agung, Dato’ Takiyuddin Hassan dalam pesannya kepada anggota Sidang Assabiqun Pusat betapa sumbangan warga Assabiqun amat penting mempengaruhi para pengundi untuk bersama PAS.

Harapan tinggi ini adalah justeru pengalaman luas para jasawan PAS yang berusia 55 tahun ke atas yang prnah cergas satu masa dulu, tetapi kini tidak aktif kerana usia dan kesihatan, nescaya dapat menyumbang dan menyuntik semangat dan daya juang generasi baru.

Bagi menyambut saranan parti itu, maka orang lama dan awalun yang setengahnya tersimpan dalam sejarah wajar diajak ke depan semula dengan bantuan sekalian aktivis yang sedang berfungsi. Pengalaman masing-masing hanya diperolehi dengan membawa mereka ke tengah sesuai dengan keupayaannya.

Kerana mereka tersimpan lama, terbiar dan ada yang perlu dicari. Bilangannya dipercayai ramai tetapi payah dijumpai. Kebanyakannya tersimpan dalam senarai keahlian di kawasan dan cawangan. Rata-rata 30 hinga 40 muncul di kawasan-kawasan. Bilangan meraka adalah lebih ramai. Sekadar seramai itu, tidak memadai untuk keperluan PRU15 yang amat penting sekrang. Semaksimumnya perlu dibawa kembali supaya sumbangan meraka tidak dibazir.

Dan Jabatan Piihan raya semua peringkat dapat memandu apa yang boleh sumbang secara berkesan.

Demi mengisi Akademi Latihan PAS dan bantuannya dalam pilihan raya, saya sebutkan dalam ucapan penggulungan Muktamar Tahunan PAS ke-65 di Kuantan perlu setiap Pesuruhjaya PAS negeri yang dilantik dalam sesi yang baru memastikan semua kawasan di bawahnya mengeluarkan semua nama yang berusia 55 tahun ke atas dalam senarai simpanannya, serahkan kepada pegawai Assabiqun di Pejabat Agung.

Setiap ahli Dewan Pemuda sedia jadi anak angkat kpada setiap Assabiqun. Anak angkat ini akan mengesan di mana mereka yang bakal menjadi bapa angkatnya. Anak angkat ini wajar memantau degan mengunjunginya sekurang-kurang dua kali sebulan. Dengan demikian mereka rasa dihargai dan tidak terbiar lagi.

Pesuruhjaya pastikan kawasan menyerahkan semua nama orang lama dan orang berjasa itu. Saya sudah minta lama, belum ada yang tiba. Maka pesuruhjaya arah kawasan penuhi arahan itu supaya mereka dapat menjadi anggota Assabiqun ssebelum meninggal dunia. Kawasan jangan biarkan mereka mati sebelum menjadi anggota Assabiqun.

Saya juga menyeru dalam muktamar itu agar sekalian pesuruhjaya membantu Sidang Assabiqun negeri-negeri menganjurkan Seminar Sejarah PAS di negeri masing-masing antara sekarang dan tiga bulan akan datang.

Seminar Sejarah PAS anjuran bersama KUIZM dan Assabiqun empat bulan lalu mendapat sambutan besar. PAS negeri-negeeri minta ia dibawa ke negeri-negeri supaya lebih ramai ahli parti dan rakyat umum tahu sejarah PAS.

Ia diakhiri dengan ceramah penyatuan ummah malamnya bersama Assabiqun dan Kelab Veteran Umno.

Pesuruhjaya pastikan ada Sidang Assabiqun di setiap kawasan agar mereka dapat diraikan dalam seminar sejarah di negeri masing-masing.

Ini adalah antara program Assabiqun bagi mengisi saranan ucapan dasar imam dalam Muktamar Tahunan PAS ke-65 bersejarah di Indera Mahkota, Kuantan. – HARAKAHDAILY 29/6/2019

- Advertisement -