Cari punca pencemaran udara di Pasir Gudang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Johor mendesak kerajaan negeri segera mencari punca pencemaran udara yang berlaku di Pasir Gudang.

- Advertisement -

Ketuanya, Ustaz Ahmad Nawfal Mahfodz berkata, tindakan tegas perlu diambil kepada mereka yang menjadi dalang di sebalik insiden pencemaran itu.

Menurutnya, insiden itu tidak sepatutnya berulang kembali berikutan baharu tiga bulan selepas insiden pencemaran toksik di sungai Kim Kim pada Mac lalu.

“Keadaan di kawasan yang terlibat masih dalam keadaan terkawal.

“Tindakan kerajaan memberi cuti kepada sekolah adalah baik dalam usaha mengurangkan bilangan mangsa tercemar, tetapi punca utama masalah masih belum jelas dan ini bermakna pencemaran masih wujud dan belum dibendung.

“Kita sangat menggalakkan sumbangan kewangan bagi menampung persiapan salinan pakaian, makanan dan minuman, lain-lain peralatan bantuan bagi menghindari pencemaran seperti mask dan sebagainya,” katanya semasa dihubungi Harakahdaily selepas membuat lawatan ke tempat berkenaan hari ini.

Turut sama lawatan itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Johor merangkap Pengarah Khidmat Malaysia Negeri Johor, Khairul Faizi Ahmad Kamil ke Bilik Operasi Bencana di bawah seliaan Khidmat Malaysia negeri. Johor.

Pada 20 Jun lalu, 14 pelajar dan dua dewasa dari Sekolah Agama Taman Mawar (SATM), manakala 13 lagi murid Sekolah Kebangsaan (SK) Pasir Gudang (4), mengalami sesak nafas, loya dan muntah, dipercayai akibat pencemaran udara.

Insiden itu berlaku selepas tiga bulan melibat kawasan sepanjang 1.5 kilometer di Sungai Kim Kim tercemar akibat pembuangan sisa toksik yang menjejaskan hampir 6,000 penduduk. – HARAKAHDAILY 25/6/2019

- Advertisement -