Penduduk mengidap penyakit kulit

- Advertisement -

GUA MUSANG: Biarpun pimpinan kerajaan pusat cuba menunding isu kematian Orang Asli di Kuala Koh berpunca pencemaran sungai akibat perlombongan, namun dakwaan itu masih samar.

- Advertisement -

Sedangkan kemudahan air bersih bagi kegunaan harian penduduk di penempatan terbabit menjadi hambatan utama. Seolah-olah ia menggambarkan kurang perancangan agensi berkaitan.

Biarpun ada penempatan tersusun dibina kerajaan pusat melalui Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) namun bekalan air bersih masih lagi terpinggir.

Di kawasan itu mengalir Sungai Lebir, Sungai Koh dan Sungai Pertang. Kedudukannya juga tidak jauh dari Hutan Simpan Bukit Hantu dan Tasik Kenyir di Kuala Berang, Terengganu.

Ketika ada pihak mendakwa berlaku pencemaran sungai, peliknya spesis ikan kelah dan ikan lain masih banyak ditemui di Sungai Lebir.

Bagaimanapun seorang timbalan menteri dan pemimpin Pakatan Harapan (PH) Kelantan cuba membuat kesimpulan awal, meletak premis kesalahan pencemaran sungai akibat perlombongan.

Tidakkah dakwaan itu nampak janggal dan lebih bermotif politik.

Penghulu masyarakat Orang Asli di Kuala Betis Jumat Abak memberitahu tiada kemudahan air bersih menjadi isu utama di Kuala Koh.

“Masyarakat kaum bateq di Kuala Koh memang masih mengamalkan cara kehidupan tradisional, walaupun mereka ada rumah dan penempatan yang disediakan Jakoa tetapi tidak selesa bagi mereka,” katanya di sini.

Malah katanya ketika cuaca panas baru-baru ini ada penduduk yang mengidap penyakit kulit yang misteri.

Menurutnya penyakit itu tidak boleh terdedah kepada matahari. – HARAKAHDAILY 13/6/2019

(Ikuti laporan lanjut dalam Harakah edisi cetak keluran akan datang)

- Advertisement -