Implikasi pengenaan caj levi pelepasan

Husain2
Dato' Husain Awang
- Advertisement -

DENGAN keizinan Allah, saya berkesempatan berbahas mengenai Rang Undang-undang Levi Pelepasan 2019 di Dewan Negara, semalam.

- Advertisement -

Walaupun mengambil masa yang singkat berbahas, namun ada beberapa perkara yang saya ingin gariskan berkaitan implikasi pelaksanaan levi pelepasan ini yang perlu diperhalusi semula oleh Kerajaan.

Pertama, caj levi pelepasan ini satu tambahan bebanan kepada rakyat khususnya yang sedia terbeban dengan SST dan caj perkhidmatan lain. Apakah Kerajaan tidak boleh memikirkan suatu mekanisme lain dalam meluaskan (diversity) pendapatan negara?

Kedua, caj levi pelepasan boleh menjejaskan sektor pelancongan secara tidak langsung. Berdasarkan kajian Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa (IATA) menyatakan Malaysia akan menghadapi penurunan jumlah penumpang sebanyak 835,000 setahun yang berlepas dari negara ini jika caj levi pelepasan ini dilaksanakan. Ia suatu perkara yang perlu diperhalusi dengan lebih mendalam.

Justeru, tindakan tidak menyokong RUU Levi Pelepasan 2019 yang dicadangkan adalah wajar dan jelas ia tiada keperluan bagi Kerajaan untuk mewujudkan caj baharu yang dilihat membebankan rakyat serta memberi kesan pada sektor pelancongan di peringkat ASEAN khususnya.

“Islam Memimpin”

SENATOR DATO’ HUSAIN AWANG
Ahli Dewan Negara
9 Mei 2019 / 4 Ramadhan 1440 – HARAKAHDAILY 9/5/2019

- Advertisement -