PRK Rantau: Pengaruh politik Islam makin terserlah

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pengaruh politik Islam menjadi semakin terserlah hasil daripada kerjasama yang erat antara BN dan PAS susulan kemenangan Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Mohamad Hasan memenangi Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Rantau, semalam.

- Advertisement -

aini“Kerjasama BN dan PAS yang semakin hari semakin kuat ini, jelas memberi isyarat kepada penyokong kedua-dua parti untuk terus komited menjayakan sinergi politik ini,” ujar Ketua Wanita Umno Malaysia, Datuk Dr Noraini Ahmad menerusi laman sosial Facebooknya.

Sehubungan itu, katanya Wanita Umno Malaysia merakamkan setinggi-tinggi tahniah kepada Mohamad kerana berjaya mempertahankan kerusi Dun Rantau sekali gus mencatat kemenangan hatrik buat Barisan Nasional (BN).

Beliau yang juga Ahli Parlimen Parit Sulong juga mengucapkan terima kasih kepada seluruh pengundi Dun Rantau yang berani menyatakan pendirian terhadap kegagalan kepimpinan Kerajaan Pakatan Harapan (PH) khususnya dalam menangani isu ekonomi dan kos sara hidup.

Katanya, kemenangan Barisan Nasional (BN) pada PRK Dun Rantau juga membuktikan, faktor calon yang diterima semua segmen pengundi termasuk India dan Cina menjadi penyumbang kemenangan kepada parti.

Menurutnya, kemenangan kali ketiga BN dalam PRK Dun Rantau selepas Parlimen Cameron Highlands (26 Januari) dan Dun Semenyih (2 Mac) membuktikan, kerjasama seluruh jentera Umno, jentera parti-parti komponen BN dan rakan BN seperti IPF, Makkal Sakti dan Kimma yang tidak pernah berbelah bahagi memastikan kemenangan calonnya.

“Pada masa yang sama, pengaruh politik Islam menjadi semakin terserlah hasil dari kerjasama yang erat antara BN dan PAS,” ujarnya.

Keputusan PRK Rantau yang diumumkan malam tadi menyaksikan Mohamad memperolehi 10,397 undi, calon Pakatan Harapan, Dr. Streram mendapat 5,887 sementara undi calon Bebas, R.Malar (83 undi) dan Mohd Nor Yassin (79).– HARAKAHDAILY 14/4/2019

- Advertisement -