MB bimbang ‘perang candu’ berulang

- Advertisement -

KOTA BHARU: Kerajaan negeri bimbang orang Melayu di negara ini menjadi mangsa penyalahgunaan dadah seperti pernah berlaku di China ketika perang candu.

- Advertisement -

Menteri Besar Ustaz Dato’ Ahmad Yakob berkata, beliau bimbang umat Islam menjadi mangsa seperti peristiwa ‘perang candu’ di China sebelum ini sekiranya tidak dikawal.

“Saya bimbang dengan perkembangan ini sekiranya benar-benar berlaku, takut orang Melayu akan diperangi dadah,” katanya selepas merasmikan Persidangan Belia Peringkat Negara di Bilik Gerakan Kota Darulnaim hari ini.

Seramai 150 peserta terdiri daripada ketua-ketua jajahan, agensi kerajaan dan badan-badan berkanun menyertai persidangan tersebut.

Semalam Ketua Pengarah Agensi Dadah Kebangsaan Dato’ Seri Zulkifli Abdullah mendedahkan seramai 12,477 individu dikesan menjadi hamba dadah di Kelantan dalam tempoh lima tahun sejak 2013.

Sehubungan itu Menteri Besar berharap persidangan tersebut mencari jalan terbaik untuk membantu belia dalam semua perkara termasuk sosial atau kerjaya. – HARAKAHDAILY 8/4/2019

- Advertisement -