Ta’awun Siyasi: Politik sentimen atau perjuangan?

- Advertisement -
POLITIK sering kali menjadi bahan cacian dan kutukan apabila mengaitkan isu sentimen kaum, agama dan kepentingan suatu pihak dalam mentadbir negara. Apakah benar bahawa politik itu tidak sepatutnya dipandang dengan pandangan berbaur sentimen langsung? Kerana hakikatnya Malaysia juga berjaya mencapai kemerdekaan apabila sentimen kewarganegaraan diketengahkan oleh orang-orang dulu demi membebaskan tanah air dari jajahan British.
 
Sentimen sering dikaitkan dengan persepsi dan buah mulut tetapi jangan pernah kita lupa, jatuhnya Kerajaan Turki Uthmaniah adalah melalui kebangkitan Kamal Attartuk yang ligat melawan Islam. Bahkan tidak lupa juga kezaliman Nazi Hitler melalui parti NSDAP yang telah berjaya membunuh lebih 6 juta orang berbangsa Yahudi juga adalah kerana sentimen berbentuk anti-semitisme.
 
Perasaan yang berlebihan dan emosi yang diketengahkan oleh PAS-Umno dalam pelbagai isu ialah hanya demi memastikan keselamatan rakyat dan kedaulatan Islam di negara Malaysia ini. Hal ini menjadi keutamaan setelah beberapa keputusan Kerajaan PH dilihat tidak menyebelahi umat Islam secara amnya.
 
Antaranya ialah pengurusan aset kurang bagus bernilai RM19.9 billion dengan aset buku sekitar RM10 billion oleh syarikat SPV Prokhas Sdn Bhd di bawah kelolaan Kementerian Kewangan, Lim Guan Eng dan bukannya dibawah kelolaan penuh oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Bahagian Hal Ehwal Agama Islam, Dato’ Seri Dr Mujahid Yusof.
 
Dalam pada itu, isu pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) oleh Lembaga Kelayakan Profesion Undang-undang Malaysia sesuai setaraf dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) dan A-Levels juga mendapat perhatian pelbagai pihak termasuk dari pihak Kerajaan PH dan Pembangkang. Isu ini diketengahkan kerana format dan silibus UEC tidak sama dengan sistem pendidikan yang dilaksanakan di sekolah-sekolah dan pusat-pusat pengajian di Malaysia. Lalu bagaimana rasionalnya mengambil orang yang tidak berminat dengan sistem pendidikan negara untuk diiktiraf dan seterusnya menerajui kakitangan kerajaan? Maka sentimen ini perlu untuk memastikan Bahasa Melayu sentiasa revelan untuk dikekalkan sebagai Bahasa Kebangsaan.
 
Pelbagai alasan dan tohmahan sering diketengahkan pihak tertentu untuk tidak mahu bersama perjuangan PAS ialah kerana PAS telah menjalinkan hubungan Ta’awun  Siyasi dengan Umno-BN. Hal ini demikian kerana mereka tidak mahu dan sering berdalih untuk cuba mengambil tahu keadaan polemik kerajaan mana yang mudaratnya lebih, bahkan mungkin tidak dipedulikan oleh mereka pun.
 
Selain itu, mereka juga berpendapat bahawa Umno telah menzalimi mereka dengan pelbagai cara antaranya menukarkan mereka di kawasan-kawasan tertentu, tidak memberi kenaikan pangkat dan lain-lain. Hal ini sepatutnya tidak berbangkit jika kita mengamati kisah sirah Rasulullah S.A.W yang sering dilawan serta dicaci oleh para Sahabat sendiri sebelum ke-Islaman mereka. Antaranya ialah Saidina Umar Al Khattab yang dahulunya bermatian membenci Baginda dan selepas ke-Islamannya, beliau ialah antara Sahabat yang dijanjikan syurga kerana turut berjuang disamping Rasulullah S.A.W.
 
Hal ini menjadi perhatian warga pendidik, pegawai kerajaan dan sebagainya yang mempunyai ideologi politik berbeza dengan kerajaan tempatan. Dengan asakan ini, minda para kakitangan kerajaan menjadi gusar berpolitik dan berkemungkinan turut diberi amaran jika masih juga melibatkan diri dengan politik. Penulis tidak menafikan hal ini malah terdapat beberapa kenalan yang terjebak dengan masalah ini. Maka dengan berbangkitnya masalah ini, perlulah kita untuk sentiasa bersikap adil dalam memberi hak kebebasan politik.
 
Bentuk penindasan politik seperti ini sepatutnya tidak mengekangkan seseorang individu dari terus berjuang kerana kesedaran dan kefahaman berjuang itu mesti disertakan dengan pengorbanan. Manakan mungkin berjuang tetapi tiada ada pengorbanan. Ada antara pejuang ini berkorbankan harta, masa, tenaga dan mungkin sampai suatu masa kuasa dan pangkat pula. Maka dengan penerapan sirah Rasulullah S.A.W, kita akan faham bahawa perjuangan akhirat ini melebihi dari segalanya yang ada pada isi dunia sesuai dengan firman Allah:
“Dan (ingatlah bahawa) kehidupan di dunia ini (meliputi segala kemewahannya dan pangkat kebesarannya) tidak lain hanyalah kesenangan bagi orang-orang yang terpedaya.”
(Ali Imran: 185)
 
Sebagai penutup, mari kita sama-sama mula bertanyakan pada diri kita, apakah kezaliman yang berlaku pada diri kita hari ini seperti ditukarkan kawasan kerja, tidak dapat naik pangkat sudah cukup berat dan boleh menjadi alasan kukuh untuk kita menghilangkan thiqah kepercayaan pada kepimpinan ulamak? Jika ya, maka terbukti lemah lagi iman kita. Jika tidak, maka kembalilah semula dan terus berjuang supaya perjuangan dan pengorbanan ini dapat diceritakan dan diwarisi oleh generasi mendatang. – HARAKAHDAILY 5/4/2019
- Advertisement -