MAPIM lahir huffaz sulung dari MARLIQ

- Advertisement -
ALOR  SETAR: Majlis Perundingan Islam Malaysia (MAPIM) Wilayah Utara telah melangsungkan Majlis Syahadah Maahad Tahfiz Ar-Rahmah Li Tahfiz Al-Quran (MARLIQ), di sini semalam.
 
Acara tersebung diadakan sebagai meraikan kejayaan melahirkan huffaz sulung institusi ini yang menamatkan hafazan 30 juzuk al-Quran sejak ia ditubuhkan hujung tahun 2014.
 
MARLIQ secara khusus menjadi pemangkin kepada anak-anak pelarian Rohingya menerima pendidikan aliran Tahfiz al-Quran selain mengembangkan motivasi pelajar tempatan.
 
Menurut Penyelaras MAPIM Wilayah Utara, Muhammad Shukri Saari, walaupun pelajar Rohingya yang ada merupakan pelarian, tetapi mereka komited untuk belajar dan menghafaz.
 
Malah katanya, kekurangan serba serbi di MARLIQ tidak menghalang minat anak-anak tersebut untuk mencapai kejayaan sebagaimana diusahakan institusi lain yang wujud.
 
“MAPIM berharap masyarakat setempat turut sama memberi sokongan di atas usaha kepedulian ummah dijalankan ini. MAPIM menghargai sumbangan kewangan, masa dan tenaga telah semua pihak curahkan,” ujarnya.
 
Majlis penyampaian sijil tamat hafiz al-Quran itu telah disempurnakan sendiri oleh Presiden MAPIM, Mohd Azmi Abdul Hamid. – HARAKAHDAILY 29/3/2019
IMG 20190329 WA0025
- Advertisement -