Siku dan lutut politik (2)

- Advertisement -

●     PEMBUNUHAN yang berlaku di New Zealand, bukanlah kali pertama dilakukan ke atas umat Islam, dalam negeri yang aman. Contohnya di Palestin. Pembunuhan seperti ini juga acap kali berlaku di negara-negara Islam yang jatuh akibat perang. Ia dilakukan oleh tentera-tentera kuffar yang beralasankan muslim sebagai pengganas. Diskriminasi agama dan kaum juga kerap berlaku.

- Advertisement -

Dalam Islam, membunuh dikira sebagai dosa. Walaupun nama ISIS dinaikkan sebagai salah satu ikon pengganas yang memakai pakaian Islam, namun ia tidak diterima bukan sahaja oleh orang Islam, malah bukan Islam juga kerana mereka mempercayai bahawa Islam tidak mengajar keganasan.

Lebih dari itu juga, orang Islam tidak sesekali dibenarkan menuduh pihak yang melakukan pembunuhan ini sebagai pengganas Kristian, Yahudi dan sebagainya kecuali sesudah dikenal pasti. Apa agaknya yang ada dalam fikiran kita, tuduhan oleh bukan Islam, apabila seorang Islam melakukan hal yang sama di gereja? Mesti perkataan pertama yang keluar ialah pengganas muslim. Kadang-kadang, belum pun pasti pembunuh itu Islam, mereka sudah mengumumkan bahawa pengganas Islam yang terlibat. Kaedah yang sama yang diadaptasikan oleh pimpinan PH terhadap gerakan Islam.

Ternyata benar sekali apabila seorang Adun Mengkibol dari DAP Chew Chong Sin yang bermulut jahat, secara bodoh telah mengaitkan pembunuhan rambang itu sebagai amaran kepada PAS dan Umno untuk tidak menjalinkan kerjasama politik berasaskan agama dan bangsa kerana boleh membawa kesan buruk kepada pendatang. Tetapi manakah suara dia ketika muslim Uighyur dibunuh dan ditindas di China? Bukankah itu juga diskriminasi secara jelas?

Kita sudah sepatutnya tidak boleh menerima permohonan maaf daripada binatang bertopeng manusia begini. Mereka sepatutnya berfikir dahulu sebelum berkata. Mereka bukan baharu di Malaysia untuk menjadi sangat naif dengan sensitiviti rakyat Melayu Islam.

●     Jabatan Amal yang turun membantu kepada pasukan keselamatan dalam kejadian pencemaran gas akibat pembuangan sisa bahan kimia di Sungai Kim Kim, mendapat perhatian kawan dan lawan. Kita maklum jika kawan memberikan perhatian, maknanya mereka gembira dengan khidmat yang dihulurkan.

Manakala lawan juga sangat gembira dengan berita ini kerana dapatlah sedikit ‘rezeki’ untuk belasah Jabatan Amal. Maka sambil bersila panggung, mereka duduk di hadapan keyboard secara berjemaah mengutuk bantuan yang diberikan. Rasanya anjing juga tahu dan mengerti untuk berterima kasih kepada orang yang menolong.

Mereka hanya duduk dan kutuk. Kutuk pakaian, kutuk topeng, tapi kumpulan sukarelawan mereka hilang entah ke mana. Sedangkan Jabatan Amal hanya membantu memberikan bantuan luar dan tidak terlibat secara langsung dengan pengendalian sisa bahan kimia itu kerana ianya di bawah pengawasan pihak berwajib. Jelas tindakan memakai topeng adalah langkah keselamatan yang betul.

Tiga wartawan yang membuat liputan dilaporkan telah terhidu bahan beracun. Ada yang berdarah hidung dan muntah-muntah. Pihak keselamatan sudah mengarahkan segala langkah keselamatan mesti diambil oleh semua pihak. Jika hanya duduk, pegang handset, jauh dari kawasan bencana, macam pembenci PAS, memang tak perlu topeng.

Jika perkara bantuan ini hendak dipolitikkan, maka mereka tak ubah seperti tuan mereka iaitu DAP yang gunakan isu perkauman dan agama dalam kejadian pembunuhan umat Islam di New Zealand. Bukan tahu nak bersimpati dengan nyawa orang. Begitulah dasar celaka.

MOHD NASIR ABDULLAH
Bursa, Turki
16 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 16/3/2019

- Advertisement -