Didikan PASTI jadikan anak-anak aset Islam

- Advertisement -

LUMUT: Kurniaan zuriat merupakan aset dunia dan akhirat pemberian Allah kepada ibu bapa yang tidak akan terputus nikmatnya jika dapat dididik atau ditarbiah menjadi anak soleh.

- Advertisement -

Perkara tersebut dihuraikan Pemangku Yang DiPertua PAS Kawasan Lumut, Rosli Abdul Rahman ketika merasmikan Pesta Bola Sepak dan Bola Jaring PASTI Lumut.

Menurutnya, antara kaedah mendidik dan mentarbiah anak adalah dengan bermain bersama mereka di mana ia juga menjadi pendekatan diterapkan di PASTI, SERI At-Taalim dan SRITI.

“Di dalam permainan ini terdapat banyak perkara baik yang boleh diserapkan ke dalam diri anak-anak setelah kita mendidik mereka untuk beriman kepada Allah dan berakhlak mulia seperti yang diajar oleh Nabi S.A.W di dalam kelas.

Dalam masa yang sama kita berusaha mengnyahkan sifat-sifat mazmumah di kalangan anak-anak. Di dalam permainan seperti ini secara tidak langsung mengajar mereka semangat bekerjasama, persaudaraan, ukhuwwah.

“Juga bekerja secara berpasukan, bersaing secara sihat di samping kita menyihatkan tubuh badan mereka untuk berhadapan dengan cabaran akademik dan cabaran bukan akademik yang begitu getir pada masa kini,” ujarnya di Manjung Indoor Sport Arena (MISA) pagi tadi.

Tegasnya, sangat penting kepada ibu bapa memberikan serta membina kesihatan yang baik seperti yang dianjurkan oleh Nabi S.A.W hingga Baginda mengulang tiga kali seruan tersebut.

Jelas beliau, hal tersebut yang dikemukakan doanya di dalam solat menunjukkan betapa pentingnya kesihatan yang baik untuk melaksanakan ibadah khusus dan ibadah am.

Menurut Rosli lagi, amalan seperti itulah yang diterapkan dalam pendidikan PASTI supaya dapat melahirkan anak-anak yang beramal soleh dan sudah pasti ianya menjadi hasrat ibu bapa apabila mereka anak-anak kelak.

“Agar mereka dapat berbakti kepada agama, masyarakat, negara dan ibubapa khususnya apabila telah meninggal dunia nanti, dan berbekalkan dengan semangat pendidikan Islam ini maka pada hari ini kita akan menyaksikan anak-anak bermain bola sepak dan bola jaring.

“Harapan bersama kita, akan terbentuklah sifat-sifat mulia di dalam diri mereka seterusnya menjadikan mereka mulia di sisi Allah,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 10/3/2019 

IMG 20190310 WA0043

- Advertisement -