Pemuda PAS puji Tun M tegas terhadap Filipina

- Advertisement -

DEWAN Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) mengalu-alukan ketegasan tindakan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam isu tuntutan Filipina ke atas negeri Sabah yang telah dibangkitkan sekian lama.

- Advertisement -

Ini berhubung kenyataan Tun Dr Mahathir di Manila baru-baru ini menyatakan tiada tuntutan berkaitan perkara tersebut dan ianya tidak akan dibangkitkan dalam pertemuan bersama Presiden Filipina, Rodrigo Duterte adalah suatu perkara yang melegakan kepada semua anak negeri Sabah berhubung isu kedaulatan di negeri ini.

Polemik berhubung isu tuntutan Filipina ke atas Sabah yang dimainkan oleh beberapa pihak sebelum ini adalah sesuatu tindakan tidak wajar dan ia berupaya mengancam keamanan negara dan mengeruhkan hubungan diplomatik antara kedua-dua negara.

Sehubungan dengan itu, Dewan Pemuda PAS Sabah yang kesemuanya terdiri dari kalangan anak negeri ini menyokong ketegasan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir berhubung isu ini dalam rangka mengukuhkan permuafakatan semangat federalisme dan kedudukan negeri Sabah di dalam Malaysia.

Justeru itu, Dewan Pemuda PAS Sabah melalui konsep budaya politik matang dan sejahtera akan terus memberi kebersamaan kepada semua pihak yang mengutamakan kebaikan dan kepentingan rakyat di negeri Sabah.

Mara Menuju Cita

ZULZAIM HILMEE ABIDIN
Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) – HARAKAHDAILY 8/3/2019

- Advertisement -