Skandal terowong: Mana integriti yang diperjuangkan?

- Advertisement -

SAYA percaya, serangan bertali arus yang dihadapkan kepada PAS sebenarnya adalah cubaan untuk menutup pekung isu projek terowong dasar laut di Pulau Pinang.

- Advertisement -

Pihak SPRM telah menahan seorang ahli korporat, membekukan empat akaun syarikat dan menyita beberapa aset yang dipercayai berkaitan dengan projek tersebut.

tatawiAdakah skandal ini turut membabitkan pemimpin DAP khususnya bekas Ketua Menteri Pulau Pinang?

PAS menuntut Kerajaan Negeri Pulau Pinang pimpinan DAP untuk menyediakan satu butiran lengkap pelan asal projek terowong dasar laut tersebut.

a) Berapakah jumlah sebenar kos projek,

b) adakah ia ditender secara terbuka dan sekiranya ia adalah tender terbuka, sila dedahkan perincian tender tersebut.

c) apa sebenarnya terma-terma yang dipersetujui antara pemaju dan LGE, termasuk perjanjian pertukaran lot-lot tanah di lokasi strategik Pulau Pinang

d) kemukakan latar belakang pemaju dan semua rakan kongsi yang terlibat. Adakah mereka pihak yang berpengalaman dan berkemampuan untuk melaksanakan projek dengan skala ini?

Malah, kajian keboleh laksanaan (feasibility study) projek tersebut yang telah menelan belanja sebanyak RM305 juta masih belum dimuktamadkan sehingga Januari lalu.

Kini, rakyat berhak mendapatkan penjelasan sebenar projek ini setelah lebih setahun siasatan SPRM berjalan.

Justeru projek ini turut melibatkan kepentingan rakyat disebabkan terdapat dakwaan yang menyatakan bahawa kaedah pembayarannya membabitkan pertukaran tanah (land swap) dan menjejaskan ekosistem persekitaran.

Rakyat tidak boleh dinafikan hak untuk mengetahui status atau hasil siasatan skandal projek terowong dasar laut yang sedang berlaku sekarang.

eberapa tahun yang lalu, saya telah membangkitkan isu ini dan saya telah disaman oleh Ketua Menteri YAB Lim Guan Eng pada masa itu.

Kini apa yang telah saya bangkit sejak awal dulu semakin menampakkan kebenarannya.

Bangkai gajah tidak dapat ditutup dengan nyiru.

NASRUDIN HASSAN
24 Jamadil Akhir 1440 | 2 Mac 2019 – HARAKAHDAILY 2/3/2019

- Advertisement -