Apa politik paling Luncai?

- Advertisement -

TIADA politik paling Luncai selepas Pakatan Harapan (PH) berkuasa selain dari Tuan Guru Presiden PAS dikatakan memberi surat bertanda tangan mengaku PAS tidak sokong Umno dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Semenyih pada 2 Mac ini.

- Advertisement -

Semuanya terkejut dan jika sang katak boleh batuk nescaya batuk ia akan politik Luncai Sang Perdana Menteri Mahathir mengaku menerima surat bertanda tangan dari pemimpin PAS.

Apa yang Luncainya?

Percayakah semua Tok Guru berstatus ulama dunia buat kerja Luncai itu. Sehingga ini sudah 50 tahun mengadakan kuliah dhuha Jumaat, diikuti oleh belasan ribu yang keadaannya tidak pernah susut. Dalam uzurnya diketahui semua masih jarang miss mengadakan kuliah.

Setakat ini beliau masih kuat ingatan dan tidak mungkin membuat surat sedemikian, yang keperluannya tidak mendesak. Seolah-oleh menyerahkan Singapura kepada Si Stanford Raffles yang memerlukan surat ditanda tangan Sultan Johor.

Atau sepenting perjanjian Tanah Melayu menjual air dengan harga amat murah kepada Singapura selagi ada bulan dan matahari. Tidak mungkin dikaji semula.

Hanya jika Tuan Guru Haji Hadi hilang ingatan, mungkin surat seperti yang dikatakan itu berlaku. Tiada keterangan beliau hilang ingatan. Dan beliau pun tidak pernah mendekati benda-benda yang menyebabkan hilang ingatan. Belum ada pengesahan doktor ingatannya demikian.

Dan jika beliau hilang ingatan tiada siapa akan membawa atau menemuinya berjumpa Perdana Menteri. PM pun tidak buang masa untuk jumpa orang hilang ingatan.

Atau kemungkinan yang menerima surat itu hilang ingatan disebabkkan oleh usianya. Pun tiada pengesahan doktor tentang ingatannya. Jika ingatannya demikian, tentu hilang kelayakan jadi Perdana Menteri.

Entahlah jika ingatan itu hilang sekali sekali dan masa itu ingatannya hilang.

Rasanya tidak siapa percaya Tuan Guru Haji Hadi buat surat seremeh itu. Amat payah difikirkan ada orang yang mempercayai dakwaaan PM Mahathir itu yang selamanya banyak berpolitik Luncai. Bukan politik tipu atau politik bohong, tetapi politik yang banyak belit dan muslihat. Hatta Tun Siti Hasmah, isterinya payah percaya kejadian itu.

Dengan menyebut benda yang tidak masuk akal itu politiknya tentang PRK Semenyih itu sudah jadi politik Luncai. Dan siapa percaya dengan politik Luncainya itu telah termasuk perangkap Luncainya.

Seolah-olah yang amat percaya adanya surat itu Presiden Bersatu, Tan Sri Muhyiddin Yassin. Buktinya, dia ulas penafian PAS itu, kira-kira depan Tun cakap lain, belakang cakap lain.

Jika Tan Sri Muhyiddin tidak tengok surat itu tapi dia percaya, Mahathir pun boleh bertambah Luncai bagaimana orang seperti Muhyiddin boleh terperangkap dalam politik Luncainya?

Joseph Gobbels, Menteri Propaganda Hitler, diajar Hitler, bohong itu jika diulang-ulang nescaya orang percaya ia bukan bohong.

Rata-rata orang percaya Tuan Guru tidak buat surat begitu. Beliau masih menjadi imam. Ia tanda ingatannya kuat dan dipercayai makmum.

Ingatan Mahathir kuat. Jika tidak kuat tentu PAS tidak suruh dia terus jadi Perdana Menteri. Dakwaannya saja tidak dipercayai selagi dia tidak tunjukkan surat itu.

Tetapi mengapa dia dakwa demikian? Itulah Luncainya!

Ia termasuk cerita jenaka rakyat seperti Haji Bakhil buat notis, ‘Haji Bakhil tidak tanam harta di sini’. Apabila si fulan tengok notis itu dia ganti dengan notis, ‘Fulan tidak curi harta Haji Bakhil’.

Demikianlah moral kempen politik Luncai dalam PRK Semenyih. – HARAKAHDAILY 1/3/2019

- Advertisement -