Adakah Najib kelakar?

- Advertisement -

JUSTERU banyaknya dakwaan terhadap memanda Najib di mahkamah, jika separuh saja disabitkan, hukuman penjara ke atasnya mungkin lebih lama dari baki usianya.

- Advertisement -

Tetapi tidak nampak dia murung atau lara dengan ‘fitnah’ yang dihadapinya, lahirnya dia dilihat tenang, bersahaja, boleh memberi komen politik yang ringan, kelakar tetapi tajam. Sindirnya menggeli tapi macam pukul mati.

Antara yang terbaru di laman webnya dia bertanyakan apa jadi dengan fulan, ‘champion’ saman ekor pemandu langgar had laju semasa menjadi orang kuat PAS dulu?

Fulan itu membisu apabila kerajaan sekarang yang dipimpinnya bersama meneruskan saman ekor bahkan menambah kamera perakam langgar had laju di tepi banyak jalan itu.

Fulan pelarian PAS itu kini timbalan menteri yang sejak masih PAS dulu amat akrab dengan Mahathir setelah tidak jadi Pedana Menteri lagi dulu.

Cara dia tala Najib dan kerajaan Najib atas isu itu boleh sesak nafas Najib. PAS memberi skongan dan kebebasan kepadanya menala langkah kerajaan Najib yang dikira berunsur zalim. Antara yang ditakwil itu memberi konsensi memasang kamera kepada saudagar yang tidak dipastikan saman dapat kerajaan atau tidak.

PAS adalah bersama sesiapa saja menentang kezaliman apa lagi oleh orang kuatnya sendiri.

Najib dan kerajaannya sudah rudum. Takwil wajar diteruskan kiranya ia disambung juga oleh kerajaan baru. Kerajaan yang fulan antara menteri dikira menambah baik program dan dikira zalim dulu.

Maka di sini Najib melepaskan kelakarnya, apa fulan diam saja? Fulan jawab, tak mahu layan kerenah Najib. Dan kerana dia bukan dalam kementerian saman ekor itu dikatakan dia tidak mahu campur tangan urusan kementerian lain.

Jawapan itu tidak dapat markah. Jika yang Najib tanya itu jadi soalan peperiksaan, nescaya jawapan tidak lulus peperiksaan. Bukan fulan tak mahu layan Najib tapi tak dapat jawab tanyaan Najib. Tanyaan Najib seperti pukul mati ‘champion’ saman ekor dulu.

Fulan mungkin cemerlang di kementeriannya, tetapi fulan tidak dapat jawab tanyaan Najib. Bila Najib ditempelak dulu, dia mungkin sesak nafas tapi biasalah dia tidak jawab. Mungkin cara itu dia tidak layan tetapi dia tidak kata dia tak mahu layan fulan. Bila jatuh baru dia jawab. Jawapannya ialah dia tanya apa fulan fikir atas isu itu sekarang.

Apa jadi sekarang? Macam fulan sudah tidak bergigi.

Fulan boleh dikira telah dimalukan oleh kelakar Najib. Entahlah jika ia tidak memalukannya. Tetapi PAS yang ditinggal fulan lebih malu dari fulan. Lebih separuh usia fulan adalah orang kuat PAS dan antara orang PAS yang dilihat cerdik dan pintar.

Cerdik dan pintar itu patut ditunjukkan di mana saja berada.

Apa orang persepsi atas fulan atas sakat Najib itu adalah masalahnya. Tetapi fulan adalah orang pintar PAS sehingga 3-4 tahun lalu. Musuh PAS, terutama dalam kumpulan PH boleh perleceh atau sakat PAS. Inilah pemimpin PAS! Pintar semasa jadi pembangkang. Bila jadi kerajaan jadi tidak berlidah untuk jawab tanyaan kelakar Najib itu.

Apakah kamera saman ekor itu zalim semasa Najib dulu, tetapi ia adil dan saksama bagi kerajaan sekarang?

Lebh malang bagi PAS apabila seperti fulan sekalian orang kuatnya yang jadi menteri sekarang macam fulan juga pendek lidah.

Hendak tahu lidah PAS pendek atau tidak, tunggu Putrajaya jatuh padanya! – HARAKAHDAILY 12/2/2019

- Advertisement -