Hanya umat Melayu dapat mengajar PH

- Advertisement -

KEKALAHAN calon PH dari DAP di PRK Cameron Highland mendedahkan kelemahan dan kegagalan Kerajaan PH yang berusia 9 bulan itu.

- Advertisement -

Kata pakar DAP Dr Ong Kian Meng PH cuma memperolehi 9.6 peratus undi Melayu dalam PRK berkenaan.

Walaupun pimpinan PAN contohnya tidak putus-putus berhempas pulas turun berkempen untuk calon DAP, memaki hamun PAS dan Umno, tetapi ternyata mereka tidak mewakili suara Melayu Islam sebagaimana PAS dan Umno. Dan kempen mereka lebih merugikan PH.

Keupayaan jentera PAS dan Umno berkerjasama diakui ramai sebagai faktor besar kemenangan BN dan kerana itu PH perlu bimbang.

Mat Sabu umpamanya tidak perlu menyerang dan memperlekeh hubungan itu kerana terbukti dari PRK ini orang Melayu sangat menyenangi dan malah menanti-nantikan hubungan dan penyatuan dua parti politik Melayu Islam terbesar dalam negara. Siapalah PAN?

Menurut kajian Ilham Centre hanya 17 peratus orang Melayu menganggap PKR boleh bela nasib mereka, berbanding Bersatu cuma 4 peratus dan PAN 3 peratus.

Manakala PAS menerima 30 peratus dan Umno 27 peratus.

Sementara 62 peratus pula percaya Kerajaan Persekutuan hari ini memang dalam cengkaman dan penguasaan DAP.

Ini menunjukkan dengan kegagalan PH menepati janji pilihan raya mereka, kegagalan menyelesaikan masalah rakyat, berterusan berbalah sesama mereka, rakyat khasnya orang Melayu semakin terhakis dan hilang keyakinan pada mereka.

Di PRK CH rakyat khususnya orang Melayu dan Asli telah bangkit bersuara. Dengan kerjasama yang lebih mantap dan erat antara PAS dan Umno di PRK Semenyih nanti tidak mustahil PH akan terus kecundang dan tidak mustahil juga mereka akan roboh dan ranap.

Jika umat Melayu Islam mampu bersatu atas nama kesatuan ummah demi agama, bangsa dan negara tidak mustahil malapetaka pasca PRU14 dapat kita padamkan dan kuasa kembali ke tangan kita.

Bersediakah anda? – HARAKAHDAILY 3/2/2019

 

- Advertisement -