Apa kita belajar dari PRK C. Highlands?

- Advertisement -

BN berjaya mempertahankan kerusi P.078 Cameron Highland dengan undi melebihi 12,000 dan majoriti sekitar 3,300 undi. Jumlah ini adalah lebih besar daripada PRU14 yang menyaksikan BN hanya memperoleh 10,307 undi dan menang majoriti tipis 597 undi.

- Advertisement -

PRK ini adalah yang kelima selepas Sungai Kandis, Balakong, Seri Setia dan Port Dickson. Berbanding PRK lain, PRK Cameron Highland mencatatkan jumlah keluar mengundi tertinggi menghampiri 70 peratus. Peratusan tinggi ini disumbangkan melalui jumlah keluar mengundi yang ramai bagi Pusat Daerah Mengundi (PDM) yang mempunyai majoriti Orang Asli terutama di Dun Jelai.

PRK Cameron Highland menunjukkan kesinambungan trend penolakan bangsa Bumiputera kepada Pakatan Harapan. Kesemua 12 PDM di Dun Jelai dimenangi BN dengan majoriti besar. Dalam 4 PRK lain sebelum ini, BN atau PAS juga berjaya menambah undi di kawasan majoriti Melayu atau Bumiputera berbanding PRU14.

BN juga berjaya memenangi semula sebahagian undi kaum India. PDM Ladang Boh 2 yang dihuni majoriti India contohnya, undi kepada BN adalah dua kali ganda lebih besar daripada jumlah undi PH. Ini membuktikan faktor kaum bukanlah isu utama.

Pakatan BN-PAS semakin diterima oleh penyokong bawahan. Dalam PRK pertama di Sungai Kandis, kehadiran penyokong PAS ke peti undi untuk memangkah BN adalah terlalu minimum. Di PRK Cameron Highland, sekurang-kurangnya 70 peratus pengundi PAS pada PRU14 keluar mengundi kali ini dan memangkah BN. Buktinya, BN memenangi tiga PDM yang sebelum ini dimenangi PAS dengan jumlah undi yang sangat besar. Kehadiran saat akhir Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang untuk berkempen menyebabkan keraguan sebahagian besar penyokong PAS hilang.

Sebagai contoh, BN memenangi PDM Bukit Kota dengan 639 undi kali ini berbanding 331 undi pada PRU14. Sementara undi PH tidak banyak berubah daripada 47 undi (PRU14) kepada 46 undi (PRK). Abang Mat kena belajar jalan mengengkang dengan lebih baik.

Kebimbangan dan perlecehan sesetengah pihak bahawa kehadiran Dato’ Seri Najib (DSN) Razak akan ‘backfire’ kepada penerimaan rakyat terbukti salah. Kedudukan tinggi beliau dan jasanya amat dirasai di kawasan pedalaman dan pinggir bandar apabila semua kawasan yang beliau turun berkempen dimenangi BN dengan majoriti besar. Jangkaan saya sebelum ini tentang impak DSN adalah terbukti benar.

Tun Mahathir, Mohamad Sabu dan Lim Guan Eng tiada impak di hati penduduk luar bandar. Kehadiran trio pemimpin negara ini pada saat akhir semalam di Sungai Koyan tidak memberikan apa-apa kesan kepada mood pengundi. Sebagai buktinya, undi PH merosot di PDM Sungai Koyan 2 dan 3 daripada 223 undi (PRU14) kepada 182 undi sahaja.

BN pula berjaya (dengan bantuan PAS) meningkatkan jumlah undi di PDM tersebut daripada 750 undi (PRU14) kepada 1,155 undi kali ini.

Peratusan keluar mengundi adalah rendah di PDM majoriti bangsa Cina. Ia menunjukkan kaum tersebut mungkin merasakan PRK ini tidak memberikan apa-apa makna atau mungkin bosan dengan politik berpanjangan.

Layanan berat sebelah BERSIH dan SPR adalah memualkan dalam PRK kali ini. Ditambah permainan politik perkauman dan tindakan menggunakan jentera kerajaan secara terbuka tanpa segan silu termasuk menyalahguna medium media sosial Kementerian sangat menjijikkan di mata bangsa Bumiputera yang beradab.

HIJ-RAH perlu diteruskan.

——

ABDUL RAHIM HILMI ZAKARIYA
Bukit Tunggal, Kuala Terengganu – HARAKAHDAILY 26/1/2019

 

- Advertisement -