Tun PM sepenggal penuh, PPBM makin kukuh

- Advertisement -

TINDAK-tanduk PM Tun Dr Mahathir kebelakangan ini mula dicabar dan dipertikaikan rakan-rakannya se Pakatan Harapan.

- Advertisement -

Bermula dengan memberi kelulusan pada Himpunan Aman tolak ICERD di Dataran Merdeka. DAP terutamanya yang kuat menjuarai isu songsang ini tergamam apabila PM menyatakan kerajaan tidak akan sokong ICERD.

Kawan-kawan terutama dari PKR, DAP dan PAN mula risau dan gelisah.

Kemudian dalam satu majlis di hadapan Menteri Perumahan Zuraida PKR, Tun sebut kerajaan tidak akan kembalikan Pilihan Raya Kerajaan Tempatan yang dimansuhkan lebih 40 tahun dahulu atas alasan mampu wujudkan perbalahan antara kaum.

Ini dinyatakannya sedangkan Zuraida pernah berjanji untuk kembalikan pilihan raya PBT dalam tempoh 3 tahun.

Pimpinan DAP mula bising, malah Menteri WP Khalid Samad dari PAN pandai-pandai sebut akan jadikan Shah Alam Majlis Bandaraya pertama adakan pilihan raya PBT. Terus kenyataannya diselar SETPOL MB Selangor.

Kini parti Tun, PBBM pula mula menerima ahli-ahli Parlimen dan Adun Umno yang lompat ke partinya.

Pimpinan DAP terus zahirkan kemarahan sebelum ini Ronnie Liu dan hari ini diikuti Ramkarpal Singh.

Tun dianggap pemungut sampah kerana wakil-wakil Umno yang melompat dianggap sampah.

Demikianlah bergolaknya PH hari ini, selepas gelombang Sabah bangkit keluar Umno mungkinkah berlaku gelombang-gelombang lain. Semuanya mahu ikut Tun dan sertai partinya.

Maka makin kukuh dan kuatlah PBBM.

Mungkinkah jika gelombang ini berterusan PBBM akhirnya menjadi parti terkuat dalam PH dengan bilangan wakil Parlimennya mengatasi PKR dan DAP?

Ketika itu Tun punya suara lebih. Mungkinkah akan berlaku lagi U-Turn, Tun tidak jadi turun 2 tahun dan kekal PM hingga tamat penggal kerana sudah punya suara besar?

Mungkinkah berlaku begitu sehingga Anwar Ibrahim terus melopong?

Ini yang mengganggu DAP, PKR dan PAN. Ianya berbahaya kata Ramkarpal sedangkan Tun sedikit pun tidak kelihatan ambil peduli.

Nantikan perkembangan lain. Tidak mustahil Tun akan dapat apa yang dihajatinya sedangkan Anwar terus menemani si pungguk menunggu entah sampai bila. – HARAKAHDAILY 13/12/2018

 

- Advertisement -