Duta Turki terima kunjungan Presiden PAS

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada Duta Turki ke Malaysia, H.E Dr. Merve Safa Kavakci yang sudi menerima kunjungan hormat beliau di Pejabat Kedutaan Turki, di sini, hari ini.

- Advertisement -

Menerusi tulisan di laman Facebook, Tuan Guru memaklumkan mereka bertukar pandangan mengenai perkembangan politik di Turki dan Malaysia.

“Setinggi penghargaan diucapkan kepada Duta Turki ke Malaysia, H.E Dr. Merve Safa Kavakci yang sudi menerima kunjungan hormat saya di Pejabat Kedutaan Turki, Kuala Lumpur.

“Kami bertukar pandangan mengenai perkembangan politik di Turki dan Malaysia, serta kepentingan untuk mengukuhkan kesatuan umat Islam di seluruh dunia.

“Semoga pertemuan hari ini memberi natijah yang baik kepada hubungan erat yang terjalin di antara Turki dan Malaysia,” ujarnya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Sementara itu, di tweeter @turkishembinkl turut mengucapkan rasa gembira atas kunjungan Presiden PAS di kedutaannya hari ini.

It was a pleasure hosting Dato’ Seri Haji Abdul Hadi Awang @abdulhadiawang, Presiden of Malaysia’s PAS Parti and his delegation at our Embassy,” tulis di tweeter duta Turki.

Sedikit latar belakang mengenai Duta Turki Dr Kavakci, sebelum berkhidmat sebagai duta Turki ke Malaysia, beliau merupakan Pengarah Penyelidikan Pengajian Postcolonial (PAMER) di Universiti Ukskudar (2014-2017).

Pernah berkhidmat sebagai pensyarah Perhubungan Antarabangsa di Universiti George Washington dan Universiti Howard di Washington D.C (2004-2014).

Beliau dipilih untuk parlimen Turki, Perhimpunan Kebangsaan Besar Turki pada tahun 1999 sebagai wanita Islam pertama yang bertudung.

Penampilan beliau bertudung menyebabkan beliau dilarang berkhidmat dan tidak boleh terlibat dalam politik selama lima tahun.

Parti politiknya disekat oleh Mahkamah Perlembagaan dan kewarganegaraan sebagai rakyat Turki dibatalkan.

Ibu kepada dua orang anak ini membawa kesnya ke Mahkamah Hak Asasi Manusia Eropah dan memenanginya pada tahun 2007.

Keberanian itu melayakkan beliau diiktiraf sebagai tokoh awam antarabangsa oleh Dewan Parlimen British, Hakim Hak Asasi Manusia PBB, Kongres AS Helsinki Commission dan Kesatuan Interparlimentary.

Dr Kavakci telah memberi ceramah banyak universiti terkenal di dunia dan beliau adalah antara 500 orang muslim yang paling berpengaruh. – HARAKAHDAILY 5/12/2018

turki1

- Advertisement -