Sejak bila Ketuanan Melayu begitu?

- Advertisement -

KEBENCIAN dan dengki terhadap PAS terus bersarang meluap-luap dalam dadanya.

- Advertisement -

PAS sedang gembeling rakyat bagi menentang ICERD kerana ia mengancam kedudukan Islam dan Melayu Bumiputera.

Secara tidak langsung istilah “Ketuanan Melayu” bangkit kembali kerana perlindungan terhadap kepentingan Islam dan Melayu Bumiputera yang dijamin dan diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan bakal terancam kiranya dilihat melalui kaca mata sempit ICERD.

Dan dalam kepanasan semangat menolak ICERD ini beliau bangkit menerjah kononnya “Ketuanan Melayu” itu bertentangan dengan konsep keadilan yang dibawa Islam.

Lihatlah betapa kacau dan terganggu fikiran orang yang seperti beliau.

Asal sahaja ada modal untuk perlekeh dan burukkan PAS akan beliau kutip dan eksploit walaupun kosong dan tiada asas.

Malang walau status bertaraf Menteri Pusat namun Perlembagaan Persekutuan iaitu undang-undang tertinggi negara gagal difahami baik-baik.

Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan memperincikan definisi ‘Melayu’ sebagai seseorang yang beragama Islam, mengamalkan adat dan budaya Melayu, melazimi pertuturan dalam Bahasa Melayu dan a) lahir sebelum Hari Merdeka, di Persekutuan atau di Singapura, atau ibu atau bapanya telah lahir di Persekutuan, atau pada hari Merdeka itu, ia adalah berdomisil di Persekutuan atau Singapura; atau b) ia adalah keturunan seseorang yang tersebut.

Ringkasnya Melayu ikut Perlembagaan adalah Islam (bangsa Melayu yang murtad atau menolak Islam bukanlah Melayu ikut definisi Perlembagaan).

Lalu kalau kita perjuangkan “Ketuanan Melayu” hakikatnya kita mahu memartabat dan mendaulatkan Islam dalam perjuangan itu. Islam jika didaulatkan maka ia wajib memberikan keadilan buat semua.

Sabda Rasulullah S.A.W:

َ“Islam itu tinggi dan tidak ada yang mengalahkan ketinggiannya.”

HR. Ad-Daruquthni (III/ 181 no. 3564), tahqiq Syaikh ‘Adil Ahmad ‘Abdul Maujud dan Syaikh ‘Ali Mu’awwadh, Darul Ma’rifah, th. 1422 H) dan al-Baihaqy (VI/205) dari Shahabat ‘Aidh bin ‘Amr al-Muzany R.A. Lihat Irwaa-ul Ghalil (V/106 no. 1268) oleh Syaikh al-Albany rahimahullah

Oleh itu di peringkat manakah warasnya bila kita menuduh Ketuanan Melayu itu bercanggah dengan Islam?

Janganlah kerana berdendam dengan PAS dan akrab pula dengan DAP, apa sahaja yang PAS bawa dan perjuangkan mahu diserang dan ditentang.

Jadilah Menteri yang baik, bukannya ayam jantan yang berkokok. – HARAKAHDAILY 19/11/2018

 

- Advertisement -