ICERD: Protem Bumiputera Sabah dibentuk

- Advertisement -

KOTA KINABALU: Gabungan politik dan NGO anak Sabah telah membentuk Protem Khas Bumiputera Sabah bagi membantah ratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum (ICERD).

- Advertisement -

Protem dikenali sebagai Ikatan Bumiputera Sabah
Pemuda PAS Sabah, Pemuda Umno Sabah, Pemuda PBRS, Pemuda USBO dan ISMA Sabah itu senada membantah sebarang cubaan ICERD yang dilihat akan menghakis hak Bumiputera di Sabah.

Turut terlibat dalam protem tersebut ialah Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS) Sabah, Persatuan Bisaya Bersatu Sabah, Persatuan Rumpun Bugis Malaysia, Pertubuhan Masyarakat Anak Sabah, Pertubuhan Belia Bangkit Kota Kinabalu dan beberapa pihak lain.

Tegas mereka, ICERD wajib ditolak sebagaimana pendirian telah ditunjukkan ramai tokoh perundangan, selain turut mendapat bantahan awam di seluruh negara.

Bahkan menurut mereka, ICERD juga dilihat boleh menggugat keharmonian dan perpaduan antara kaum khususnya di negeri Sabah yang sememangnya terkenal dengan budaya toleransi.

Justeru itu, protem ini akan mengadakan satu himpunan aman membantah ratifikasi ICERD yang bakal memberi implikasi besar terhadap hak dan maruah Bumiputera ataupun anak negeri Sabah.

Hadir sama dalam pertemuan protem ini ialah Ketua Pemuda PAS Sabah, Zulzaim Hilmee Abidin; Ketua Pemuda Umno Sabah, Ir Aziz Julkarnain; Pengerusi GAMIS Sabah, Kamran Muhamad Bahron dan beberapa wakil NGO lain. – HARAKAHDAILY 18/11/2018

- Advertisement -