Ratifikasi ICERD bunuh pendidikan anak Melayu

- Advertisement -

IKATAN Guru-Guru Muslim Malaysa (i-GURU) membantah sekeras-kerasnya kenyataan Menteri Waytha Moorthy dan usaha pihak kerajaan untuk meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Untuk Memansuhkan Semua Bentuk Diskriminasi Perkaumnan (ICERD) pada suku tahun hadapan.

- Advertisement -

i-Guru berpandangan langkah ini akan memberi kesan besar kepada pendidikan terutama pendidikan kaum Melayu yang merupakan kaum teras di Malaysia sekali gus akan berlaku penghapusan hak-hak keistimewaan orang melayu dan bumiputera dalam perkara 153 Perlembagaan Persekutuan, juga hak-hak istimewa orang Melayu dalam pendidikan seperti biasiswa, kemasukan pelajar ke IPTA, MRSM dan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar rasmi dalam sistem pendidikan akan tergugat.

i-Guru melihat pendidikan anak- anak melayu dan kaum bumiputera di Sabah dan Serawak perlu dibantu dan terus dibela terutama sekolah-sekolah kebangsaan di luar bandar dan pedalaman yang perlukan kemudahan infranstruktur dan prasarana yang lengkap.

i-Guru juga merasakan jurang kekayaan dan pendidikan yang berbeza menuntut hak pendidikan anak-anak Melayu dan kaum Bumiputera diberi keutamaan terutama biasiswa, nisbah peratus yang tinggi untuk kelayakan ke IPTA dan institusi-institusi pendidikan untuk kaum Melayu seperti MRSM dan sekolah-sekolah agama.

Usaha meritifikasi ini akan membunuh peluang pendidikan anak-anak Melayu dan menggugat perpaduan dan keharmonian kaum. Justeru itu i-Guru bersama dengan NGO-NGO Melayu Islam menyeru seluruh rakyat Malaysia dan pemimpin orang Melayu supaya bangun bagi membantah usaha meritifikasi Konvensyen Antarabangsa Untuk Memansuhkan Semua Bentuk Diskriminasi Perkaumnan (ICERD).

Mohd Azizee Hasan
Presiden i-Guru – HARAKAHDAILY 3/11/2018

- Advertisement -