Terengganu sedia tambah ahli MPKK

- Advertisement -

ANTARA aspek yang penting dalam memastikan kebajikan dan kesejahteraan rakyat adalah menguruskan komuniti masyarakat supaya dapat berfungsi dengan sempurna dan penuh keadilan.

- Advertisement -

Negeri Terengganu merupakan negeri pertama di Malaysia yang menyelesaikan pelantikan Ahli Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) di seluruh negeri pada 1 Julai 2018 yang lalu.

Ianya telah melibatkan seramai lima belas (15) orang ahli jawatankuasa yang dilihat mampu untuk memberikan sumbangan kepada pengurusan komuniti di setiap 1044 kampung di negeri ini.

Nama MPKK telah dicadangkan oleh Kerajaan Persekutuan bagi menggantikan nama Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) pasca Pilihan Raya Umum ke-14 yang lalu.

Bagi memastikan pengurusan komuniti kampung terus diperkukuhkan, Kerajaan Negeri Terengganu juga telah bersetuju untuk menambah bilangan pelantikan seramai lima (5) orang lagi Ahli MPKK di setiap kampung. Senarai nama tersebut akan dicadangkan oleh Kerajaan Persekutuan.

Adalah diharapkan perkembangan ini akan mampu membawa suara komuniti kampung ke satu tahap yang lebih baik dan seterusnya memperkukuhkan asas hubungan negeri dan persekutuan, sesuai dengan pembentangan Kajian Separuh Penggal RMK-11 oleh YAB Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di Dewan Rakyat pada 18 Oktober yang lalu.

DR AHMAD SAMSURI MOKHTAR
Menteri Besar Terengganu Darul Iman – HARAKAHDAILY 1/11/2018

- Advertisement -