Skim Pembiayaan Kesihatan B40

- Advertisement -

SETAKAT ini tiada penjelasan terperinci mengenai cadangan Kementerian Kesihatan berhubung Skim Pembiayaan Kesihatan B40 (Social Health Insurance – SHI).

- Advertisement -

Menurut menterinya sebelum ini, skim tersebut bakal diumumkan dalam Bajet 2019 yang dijadual akan dibentangkan esok (2 November 2018). Malangnya, perincian mengenai skim itu masih embargo dan tidak mendapat pandangan rakyat lebih awal.

Menteri Kesihatan hanya memberikan jaminan bahawa skim tersebut bukan berbentuk insurans, sebaliknya ia dibiayai sepenuhnya oleh Kerajaan Persekutuan.

Beliau turut memberikan gambaran bahawa skim yang akan dicadangkan itu mirip dengan Skim Peduli Sihat yang pernah dilaksanakan di Negeri Selangor. Skim ini dijangka akan memberi manfaat kepada golongan berpendapatan rendah (B40).

Tiada syarikat insurans yang akan terlibat untuk menguruskan skim tersebut.

Walau bagaimanapun, satu sumber melaporkan terdapat syarikat insurans luar negara yang telah bercadang untuk menyumbang berbilion ringgit untuk menubuhkan skim kesihatan tersebut sebagai pertukaran (swap deal) dikecualikan daripada menjual 30% pegangan saham kepada pelabur tempatan sepertimana yang diminta oleh Bank Negara Malaysia.

Sebelum cadangan SHI, Kerajaan Persekutuan pernah mencadangkan satu skim yang dinamakan 1Care sejak tahun 2009 yang lalu. Namun, cadangan tersebut tertangguh selama beberapa tahun.  –  HARAKAHDAILY 1/11/2018

- Advertisement -