Kenapa hutang P Pinang kurang secara drastik?

- Advertisement -

POLEMIK yang ditimbulkan oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng baru-baru ini kononnya Kerajaan Negeri Kelantan tidak mampu membayar gaji kakitangan telah menarik perhatian umum tentang prosedur kewangan dalam sistem federalisme.

- Advertisement -

Pada 23 Oktober 2018, beliau yang sebelumnya diasak agar mengemukakan bukti tuduhan berkenaan, mendakwa Kelantan merupakan negeri yang mempunyai hutang tertinggi pinjaman pendahuluan daripada Kerajaan Persekutuan (fakta yang kemudiannya dibuktikan salah berdasarkan Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2017).

Meneliti senarai negeri-negeri dan hutang masing-masing, saya tertarik dengan data yang memaparkan Pulau Pinang mempunyai kadar hutang paling rendah iaitu sekitar RM65 juta sahaja.

Sebelum tahun 2011, jumlah hutang kerajaan negeri Pulau Pinang melebihi RM700 juta. Namun pada tahun 2011 sewaktu Lim Guan Eng menjadi Ketua Menteri, tiba-tiba hutang negeri berkurang secara drastik kepada RM65 juta.
Dalam sidang media pada 15 Oktober 2016, beliau menyifatkan pengurangan ini sebagai bukti kejayaan pentadbiran dan pengurusan ekonomi sebuah kerajaan yang diterajui oleh beliau.

Namun apa yang sebenarnya terjadi?

Pada Jun 2011, Kerajaan Persekutuan telah membantu Pulau Pinang dalam menstrukturkan semula hutang negeri. Hutang sebanyak RM655.24 juta telah ditukar kepada pajakan aset air kepada Kerajaan Persekutuan dengan bayaran RM14.56 juta setahun selama 45 tahun.

Dengan kata lain, kerajaan negeri Pulau Pinang masih perlu membayar sebanyak RM655 juta kepada Kerajaan Pusat dalam masa 45 tahun.

Perkara ini diakui sendiri oleh beliau melalui satu sidang akhbar pada 1 Jun 2011.

Namun tentulah di atas kertas nampak cantik. – HARAKAHDAILY 25/10/2018

- Advertisement -