Arak tutup kewarasan, punca masalah

- Advertisement -

BUAT maksiat itu mungkar. Tapi maksiat yang dijadikan pesta besar-besaran adalah kemungkaran yang paling besar. Sengaja nak mengundang bala Allah.

- Advertisement -

Tahap pelaku maksiat ada 3:

1.     Buat maksiat dan rasa bersalah. Tandanya dalam hati masih ada iman.

2.     Buat maksiat dan tak rasa apa-apa. Ini tahap bahaya.

3.     Buat maksiat dan bangga dengan maksiat.

Arak telah diharamkan oleh Allah lebih 1400 tahun dulu lagi. Ia dipanggil ibu maksiat. Kenapa ibu dan bukan ayah maksiat? Sebab ibu melahirkan anak. Kerana arak akan keluar anak-anak maksiat yang lain. Zina, mengganggu ketenteraman awam, bergaduh dan macam-macam lagi. Juga akan disusuli dengan bahaya kepada orang lain. Lepas kedarah arak, bawa kereta. Hasilnya orang yang tak bersalah jadi korban di jalan raya.

Dalam Bahasa Arab dipanggil khamar. Khamar bermakna yang menutup. Dengan makna bila minum arak, minuman ini akan menutup kewarasan akal manusia. Jadilah ketika itu manusia tak berakal. Sedangkan nilai kita manusia ialah pada akal.

Nak banding tenaga, gajah jauh lebih kuat. Nak banding berani, singa jauh lebih berani. Nak banding ketahanan, unta jauh lebih tahan. Nak banding penglihatan, penglihatan burung helang jauh lebih tajam. Kenapa akal nilai tertinggi manusia anugerah Allah kita nak tutup supaya jadi tak waras?

YB DR AZMAN IBRAHIM
Exco Pertanian, Industri Asas Tani dan Pembangunan Desa Negeri Terengganu – HARAKAHDAILY 12/10/2018

- Advertisement -