Dapatkah Anwar jadi PM?

- Advertisement -

TIDAK mudah juga untuk Anwar sampai ke kerusi Perdana Menteri (PM). Kalaupun bukan Mahathir yang menyekatnya, mungkin orang-orang Mahathir yang menghalangnya. Dalam keadaan PKR pecah dua dan DAP yang mula selesa dengan Mahathir menjadikan laluan Anwar tidak semudah yang dirancang oleh Rafizi dan Abdullah Sani.

- Advertisement -

Politik Malaysia sedang memerhatikan perkembangan hubungan group Anwar dan group Mahathir. Manakala DAP pula mungkin merasa lebih mesra dengan Mahathir kerana pada mereka lebih mudah mengawal Mahathir berbanding mengawal Anwar. Lagipun kerusi Bersatu lebih sedikit dari kerusi DAP berbanding kerusi PKR. Pertukaran Pengerusi SPR saat-saat suasana PRK Port Dickson (PD) sedang panas, semacam ada sebuah percaturan dari belakang untuk menghalang Anwar. Apa pun Anwar setakat ini belum buat apa-apa statement yang bersifat kontra dengan Mahathir. Tetapi orang-orang kuat Anwar seperti Rafizi dan Abdullah Sani makin pedas kritikan mereka kepada Mahathir. Sehingga Bersatu PD beri amaran kepada mereka berdua agar tidak turun berkempen untuk Anwar di PD.

Walaupun Mahathir dan Anwar masing-masing belum serang menyerang, namun pemerhati politik sudah dapat mengesan perang dingin sedang berlaku. Masing-masing sudah ada sniper yang akan mula memetik picu. Hanya tunggu keputusan PRK PD. kerana di sini akan bermula sebuah landskap baru politik Malaysia. Mungkin luka yang melukai Anwar tidak besar, hanya luka yang kecil, tapi saya percaya ia sebuah luka yang dalam dan memedihkan. Kalaupun nanahnya sudah kering tapi keluping dan parutnya masih jelas kelihatan. Kehadiran Saiful yang pernah ada isu yang panjang dengan Anwar dalam gelanggang PRK PD bukan suatu yang kebetulan. Teori kebetulan jarang berlaku dalam dunia politik.

Bersambung…..
Tunggu dan lihat….

USTAZ MOKHTAR SENIK
Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat 
1 Oktober 2018 – HARAKAHDAILY 1/10/2018

 

- Advertisement -