Keutamaan muslim pro tahfiz

nur3
- Advertisement -

ISLAM bermula dengan Nabi Muhammad SAW. Bermulanya bagnda menjadi Islam dan Rasul dengan al-Quran dan membacanya dengan perantaraan malaikat Jibril. Disuruhnya Nabi SAW membaca! Apa yang hendak dibaca?

- Advertisement -

Iqra dan beberapa ayat lagi. Baginda hafal dan malaikat pun pergi tanpa memberitahu dengan itu baginda ditauliahkan menjadi nabi dan rasul.

Lahir saja bayi Islam sebagai persiapannya menjadi Islam diazan dan diiqamahkan ke telinganya. Kemudian baru disusukan.

Sebelum kedatangan Peringgi menjajah umat Islam di Tanah Melayu apa ada pinangan atas anaknya, perawan atau janda, bukan yang ditanya kaya miskinnya, bangsawan atau orang biasa, tetapi sudah khatam al-Quran atau belum.

Yang disebut itu kira-kira keutamaan bagi Islam dan menjadi Islam. Iaitu al-Quran dan yang bersangkut dengannya. Makan kemudian. Kehidupan pun kemudian. Bahkan solat sebagai tiang Islam datang kemudian.

Maka apabila umat Islam dihadapkan dengan tahfiz, apa reaksi dan keutamaannya? Mestilah pro! Sokong dulu. Jangan pertikai dulu! Jika yang ada hanya sekupang, bagi sekupang. Jika tidak berduit sangat bagilah kata-kata perangsang dan penghargaan.

Mungkin yang datang mnta bantuan mendirikan sekolah tahfiz demi keperluannya mendapat dadah. Jangan bersangka buruk dahulu, kerana yang meminta itu mungkin malaikat.

Berfikiran positiflah terhadap al-Quran dan segala sesuatu yang hendak membesar dan mengembangkan al-Quran. Berfikiran positif itu adalah bisikan malaikat.

Jangan sekali-kali bersangka negatif. Negatif itu lazimnya bisikan iblis. Jauhkan diri dari bisikan makhluk perosak.

Manusia diciptakan untuk jadi khaifah. Kerja khalifah ialah untuk membangunkan alam dengan Islam. Allah sediakan panduannya iaitu al-Quran. Jibril tidak bekalkan tajak, tukul besi dan simen kepada Nabi SAW. Tidak juga gandum dan kibas. Jibril sampai lima ayat Iqra dahulu bagi membebaskan umat dari kejahilan dan jahiliah.

Islam sebelum kedatangan Peringgi mengutamakan menantu khatam Quran. Islam selepas merdeka mahu seramai-ramai anak jadi hufaz. Tahfiz tidak termasuk dalam dasar dan falsafah pelajaran kebangsaan. Tunggu kerajaan, alif besar batang kelapa pun tidak kenal kerana belajar al-Quran dalam tulisan rumi.

Maka rakyat diri bangsal pisang sesikat di sana sini unuk anak-anak menghafaz al-Quran. Ada sekolah terbakar ada guru-guru dikatakan berkepala angin. Ada saudagar beri zakat hidupkan tafiz. Keperluannya besar.

Kerajaan adakan tahfiz sana satu sini satu. Ibu bapa mahu anak jadi hufaz lebih dari seorang dari setiap isi rumah. Tak kira belajar di mana – di bangsal panas atau bangsal pisang sesikat – yang jaminan keselamatannya sifar. Jika ikut syarat bomba semua tahfz akan tutup.

Ada orang Islam terpilih jadi khalifah. Sepatutnya khalifah fikir dan ikhtiar bantu semua pak lebai yang ada tahfiz dapat kemudahan serba serbi. Pakat para saudagar bantu dan lengkapkan keperluan semua tahfiz. Tinjau Raja Arab yang derma RM2.6 bilion itu bagi 10 peratus daripada jumlah itu nescaya semua tahfiz berhawa dingin.

Malangnya khalifah sekadar mahukan tahfiz sempurna, jika tidak nescaya ditutup. Khalifah Peringgi pun tidak senegatif begitu.

Khalifah umat patutnya gunakan kemudahan sempurnakan semua tahfiz di mana ada orang Islam, bantu pak-pak lebai wujudkan tahfiz yang diabaikan 60 tahun oleh kerajaan sebagai institusi penting dan sempurna dalam masyarakat.

Biar di sisi Allah khalifah itu lebih berdaya maju daripada pak lebai yang pro/cinta tahfiz. Jangan pak lebai tidak sekolot khalifah. Rugilah Islam jika khalifah tidak kenal antara anti dan pro. – HARAKAHDAILY 28/9/2018

- Advertisement -