Gerakan pemikiran songsang makin berani

- Advertisement -

FIRMAN Allah Taala:

- Advertisement -

‎يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُوا إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman, kenanglah nikmat Allah yang telah dikurniakan-Nya kepada kamu ketika kaum Musyrikin yang memusuhi kamu menghulurkan tangan untuk menyerang kamu, lalu Allah menahan tangan mereka daripada menyerang kamu. Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah; dan kepada Allah jualah orang-orang yang beriman berserah diri. (Al-Maidah: 11)

Tahun ini merupakan genap 61 tahun negara kita Malaysia mencapai kemerdekaan. Nikmat kemerdekaan ini merupakan satu anugerah yang besar dan berharga buat kita semua yang wajib disyukuri dan dijaga. Segala anasir dan perbuatan yang boleh merosakkan keharmonian masyarakat dan keamanan negara hendaklah dibendung dengan tegas.

Erti kemerdekaan seharusnya difahami dengan lebih meluas iaitu bukan sahaja memerdekakan tanah air daripada penjajahan fizikal, tetapi melibatkan penjajahan minda dan pemikiran. Terdapat pelbagai gerakan pemikiran yang songsang dan menyalahi norma kemanusiaan yang semakin berani untuk menyebarluaskan fahaman mereka. Perkara ini harus dibendung bagi mempertahankan keharmonian dalam negara Malaysia yang tercinta.

Islam sebagai agama Persekutuan seharusnya dihormati sepenuhnya. Saya mengharapkan, segala usaha bagi memartabatkan agama Islam dan memperkasakan pelaksanaan hukum syariah disokong dan didokong sepenuhnya sebagai memenuhi hak agama Islam sebagai agama Persekutuan tanpa dinafikan hak agama lain untuk diamalkan secara aman.

Saya juga ingin menyeru rakyat Kelantan secara khusus supaya mengambil semangat kemerdekaan ini untuk dijadikan pemangkin bagi berusaha memerdekakan diri daripada sikap buruk dan perbuatan yang menyalahi ajaran agama dan undang-undang. Semoga Negeri Kelantan dirahmati dan diberkati serta berjaya menjadi sebuah negeri yang sejahtera dengan tertegaknya ajaran dan syiar Islam.

‘Sayangi Malaysiaku’ yang menjadi tema bagi Sambutan Hari Kebangsaan tahun ini wajar dihayati oleh seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira apa jua bangsa, agama dan etnik yang wujud dengan saling menghormati dan berganding bahu demi membangunkan negara dan masyarakat.

Selamat Hari Kebangsaan 2018.

Allahuakbar.

‘Merakyatkan Membangun Bersama Islam’
‘Keberkatan, Kemakmuran, Kebajikan’

YAB USTAZ DATO’ AHMAD YAKOB
(DATO’ BENTARA KANAN)
MENTERI BESAR KELANTAN – HARAKAHDAILY 31/8/2018

- Advertisement -