APRSAR bantu misi SAR di Taman Negara

- Advertisement -
KUALA LIPIS: Penemuan semula Renjer Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN), Tarmizi Ahmad Japli, 30 turut dikongsi kegembiraan tersebut oleh Jabatan Amal Malaysia (JAM) Negeri Pahang .
 
Tarmizi akhirnya ditemui dalam keadaan selamat sekitar jam 4 petang semalam, setelah dilaporkan hilang di dalam hutan Taman Negara, di sini sejak 14 hari yang lalu.
 
Menurut Pegawai Tadbir JAM Pahang, Firdauz Mohd Nasir, seluruh aset, perubatan dan komunikasi Amal Pahang Response, Search & Rescue (APRSAR) digerakkan untuk tujuan itu.
 
Maklum beliau APRSAR seramai 8 anggota telah memulakan misi bersama itu setelah mendapat maklumat dari Pusat Kawalan Tempat Kejadian (PKTK) di Kechau 11, di sini kelmarin.
 
Terang beliau, anggota APRSAR telah dibawa ke ‘Base Camp’ oleh anggota Pasukan Gerakan Am (PGA) dan PERHILITAN sebelum memulakan operasi mencari dan menyelamat (SAR).
 
Beliau turut merakamkan penghargaan kepada pihak terlibat atas kepercayaan untuk melibatkan JAM dalam misi tersebut yang bukan sahaja menjadi pengalaman, tetapi untuk membaiki kekurangan. -HARAKAHDAILY 26/8/2018
 
- Advertisement -