Pilihan Raya PBT: Islam perlu bersatu

- Advertisement -

UMAT Islam kena bersatu. Jika kita berpecah, kita tak ke mana walau 65 peratus rakyat negara ini orang Islam.

- Advertisement -

Pilihan Raya PBT yang akan bermula dengan Kuala Lumpur akan bakal menyaksikan bilangan pemilih di ibu kota, Ibu Negara Malaysia yang bilangan bukan Islam lebih ramai memilih sendiri siapa mereka mahu untuk uruskan Kuala Lumpur.

Isu penyusunan semula masyarakat antara tumpuan utama Dasar Ekonomi Baru diperkenalkan 1970 yang mengenal pasti punca ketegangan kaum yang mencetuskan Peristiwa 13 Mei 1969 adalah ketidakseimbangan antara kaum yang wujud dalam pelbagai faktor misalnya pegangan ekonomi, kependudukan bandar dan luar bandar. Ia masih gagal hari ini dan telah diganti dengan pelbagai dasar afirmatif lain setelah itu.

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) dilihat agak berat mulut untuk memperjuangkan dasar afirmatif yang membantu memperbaiki kedudukan orang Melayu, Islam sebaliknya bersikap longgar dalam isu teras seperti bahasa, dasar pendidikan, kedudukan agama, kuota Bumiputera.

Bandaraya-bandaraya utama di negara ini didiami majoritinya bukan Melayu. Ia menjadi kubu kuat parti seperti DAP yang semua sudah maklum sikapnya terhadap kedudukan Islam dan Melayu.

Pilihan Raya Umum ke-14 yang lalu menyaksikan antara lain kedudukan susunan Ahli Majlis Bandaraya seperti di Taiping, Perak sepenuhnya dikuasai bukan Islam.

Pilihan Raya PBT bermula di Kuala Lumpur bakal melahirkan Datuk Bandar bukan Melayu, ahli Majlis Bandaraya seperti di Taiping.

Kuala Lumpur adalah Ibu Negara Malaysia yang selama ini menjadi dasar kerajaan menumpukan segala urusan pentadbiran dan pengurusan pelbagai sektor di Kuala Lumpur.

Petroleum yang dikeluarkan hasilnya dari perut bumi Terengganu, Kelantan, Sabah dan Sarawak, kesemuanya Negeri-negeri Melayu dan Bumiputera yang pada kedudukan negeri termiskin dalam Malaysia, akan tetapi kerajaan yang tetapkan dasar, soal pentadbiran dan pengurusannya di Kuala Lumpur.

Ibu pejabat Petronas di Kuala Lumpur. Tender, persidangan, perundingan pelaburan, exhibition yang utama. Maka semua entiti berkaitan industri petroleum, rangkaian pembekal peralatan, bahan, perkhidmatan, juru perunding, semua buka ibu pejabat sekitar Kuala Lumpur, mendaftar syarikat di sana dan membayar cukai korporat, cukai pendapatan individu jutawan-jutawan taikun industri petroleum, semua dibayar ke akaun hasil di Kuala Lumpur.

Ianya dasar kerajaan. Maka itulah bilangan jutaan rakyat berhijrah dari Terengganu dan Kelantan, Sabah, Sarawak mencari kerja di Kuala Lumpur sehingga semua orang merungut masalah kesesakan di Kuala Lumpur.

Atas faktor kesesakan dari dasar kerajaan inilah pula, kerajaan memutuskan pelaburan beratus billion ringgit Malaysia lagi dalam pelbagai projek mega di Kuala Lumpur dan sekitarnya untuk menangani masalah sistem pengangkutan, MRT, LRT dan pelbagai lagi.

Beratus billion nilai projek wang rakyat ditumpukan di Kuala Lumpur! Kaya raya tauke-tauke di Kuala Lumpur. Punca. Dasar Kerajaan pusatkan di Kuala Lumpur. Begitu juga pentadbiran hasil pertanian. Getah, Sawit.

Pilihan Raya PBT adalah ketidakadilan kepada rakyat luar bandar yang mengizinkan sumber asli bumi mereka diurustadbir di ibu kota sehingga mengkayakan orang bandar sahaja dengan jurang peruntukan pembangunan yang terlalu melampau jauh beza di negeri penyumbang.

HAJI AHMAD AMZAD HASHIM 
Kuala Terengganu – HARAKAHDAILY 9/8/2018

- Advertisement -