Penganggur ramai, tanah terbiar banyak

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kewujudan tanah-tanah pertanian terabai dan ketika sama ramainya belia negara menganggur khusus dalam kalangan mahasiswa adalah situasi kontradik yang memerlukan mekanisme penyelesaian daripada kerajaan.

- Advertisement -

Ustaz Ahmad Tarmizi Sulaiman (PAS – Sik) berkata, keadaan tanah sedemikian akan menyebabkan satu tempoh masa pula digunakan bagi membaiki keadaan itu dan punca belia tidak berminat menceburi usahawan tani perlu dikenalpasti dan ditangani.

“Ketika ini sudah mencecah 3.4 peratus iaitu lebih kurang 516,000 yang menganggur. Ada satu program di bawah Kementerian Pertanian sebelum ini MyAgrosis Usahawan. Adakah impak program ini kepada usaha kita bagi belia-belia ini menceburi bidang pertanian?

“Ataupun adakah program ini hanya sekadar program untuk mengisi masa yang terluang di pihak belia-belia yang menganggur?” ujarnya mengemukakan soalan tambahan kepada Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani semasa Sidang Dewan Rakyat di Parlimen, di sini semalam.

Beliau juga mengutarakan mengenai luasnya tanah-tanah pertanian yang terbiar dan ditukar status hingga keadaan tersebut dilihatnya boleh mempengaruhi secara kritikan terhadap jaminan makanan negara (food security).

Sehubungan itu katanya, memerlukan kepada kewujudan polisi atau undang-undang lebih baik ke arah memastikan pengurusan berkaitan tanah dapat menangani keadaan yang sedemikian. – HARAKAHDAILY 31/7/2018

- Advertisement -