Perlu utama SK lebih dari SMP

- Advertisement -

KENYATAAN Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik yang berjanji menyediakan peruntukan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) melalui peruntukan Kerajaan Persekutuan boleh diagak berdasarkan sikap beliau namun ianya sangat dikesali. Dalam jawapan bertulis Parlimen sebelum ini Dr Maszlee menjelaskan SMPC tidak mendapat peruntukan bagi membayar gaji guru kerana institusi itu bukan bertaraf sekolah kerajaan. Tetapi pada hari ini beliau menjelaskan pula untuk menyediakan peruntukan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) melalui peruntukan Kerajaan Persekutuan. Beliau menyatakan peruntukan Kerajaan Harapan kepada SMPC akan dimasukkan ke pelan kewangan holistik kebangsaan dalam bentuk perbelanjaan pembangunan.

- Advertisement -

Pemimpin Kerajaan Pakatan Harapan (PH) terkenal dengan kenyataan kluk klek dan u-turn kerana suka bertukar kenyataan dari sehari ke sehari. Kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad berhubung manifesto yang disifatkannya hanya panduan dan bukan kitab suci, menjadikan keseluruhan janji PH tertakluk kepada kehendak dan selera mereka, bukan lagi keperluan untuk ditunaikan. Selain itu pengumuman Perdana Menteri bahawa projek High Speed Rail (HSR) Singapura-Kuala Lumpur dan MRT3 di Lembah Klang akan dibatalkan tetapi akhirnya kedua-dua projek itu tidak akan dibatalkan tetapi hanya akan dikaji semula. Menteri Pendidikan pula mengumumkan pelajar-pelajar sekolah akan memakai kasut hitam pada awal tahun depan. Akhirnya setelah bantahan dari ibu bapa dan pembekal, pelaksanaannya ditangguh sehingga pertengahan tahun hadapan. Kenyataan Dr Maszlee berkenaan SMPC pula memperlihatkan betapa kelam kabutnya pemerintahan PH. Mereka sekadar bercakap ‘dalam gelap’ tanpa bukti dan fakta kukuh, tetapi apabila menemui perkara realiti, mereka terpaksa menarik balik kenyataan awal.

Kerajaan PH dilihat terlalu lunak, berlembut, manja dan mesra dengan kaum lain dan bukan Bangsa Melayu Islam yang lebih majoriti. Jika kehendak segelintir pihak dalam isu Unified Examination Certificate (UEC) Menteri Pendidikan dengan mudah menerima desakan mereka sedangkan ia bukan suatu keperluan bahkan boleh mengancam kedudukan Bahasa Malaysia dan peperiksaan SPM. Tetapi apakan daya, bantahan rakyat tidak dipedulikan kerana mahu meraikan segelintir yang menyokong mereka dalam Pilihan Raya Umum ke-14. Manakala, dalam isu SMPC pula, kerajaan lembut lidah memberi peruntukan kepada Sekolah Menengah Persendirian Cina melalui peruntukan kerajaan, sedangkan banyak lagi sekolah agama, tahfiz, madrasah, pondok dan insititusi agama persendirian tidak pula mahu dibantu.

Alangkah beruntungnya segelintir pihak itu yang semua kehendak dan keperluan mereka dipenuhi oleh kerajaan. Dan alangkah ruginya umat Islam dan Bangsa Melayu kerana kerajaan sendiri tidak pernah memikirkan mahupun menyuarakan mahu memperjuangkan nasib sekolah-sekolah persendirian agama. Bahkan dibiarkan ada suara ‘menyengat’ tanpa tindakan yang mahu sekolah tahfiz pula ditutup.

Sepatutnya kerajaan mengutamakan sekolah kebangsaan milik kerajaan lebih utama daripada SMPC atau mana-mana sekolah persendirian. Banyak lagi sekolah kebangsaan yang masih dhaif, infrastruktur masih ketinggalan, kemudahan guru dan murid yang kurang, guru tidak mencukupi, pelajar miskin, guru yang terbeban dengan pelbagai tanggungjawab, peruntukan yang tidak mencukupi untuk menjalankan pelbagai aktiviti kokurikulum dan seribu satu isu yang belum selesai. Sekolah persendirian bertunjangkan kepada yuran dan keuntungan dan banyaknya yang mampu berdiri sendiri. Jika tidak pengusaha tidak akan mampu menguruskan sekolah milik mereka dan menanggung operasi bulanan. Jika kerajaan mahu membantu SMPC, maka wajib juga kerajaan membantu keseluruhan sekolah agama, tahfiz dan institusi agama milik persendirian tanpa bersikap berat sebelah.

(Penulis adalah Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan Pengerusi LESTARI) – HARAKAHDAILY 27/7/2018

- Advertisement -