Tinjauan awal kualiti perbahasan Dewan Rakyat

- Advertisement -

SPEAKER – Tuan Yang Dipertua diyakini mempunyai kelayakan dan arif dalam bidang undang-undang, namun dilihat masih belum mendapat rentak untuk ‘menguasai’ dan mengharmonikan dewan.

- Advertisement -

Pengendalian sidang perlu dijalankan secara profesional tetapi tidak terlalu formal, dan elemen humor boleh diselitkan untuk menceriakan suasana.

Menteri – YB Menteri dilihat masih belum menguasai dasar dan isu di peringkat kementerian. Jawapan yang diberikan bersifat umum dan adakalanya tidak menjawab soalan.

YB Menteri perlu mengelak daripada menggunakan ungkapan sinis dan nada egois, yang boleh membangkitkan emosi pihak pembangkang. Paling penting, menteri perlu bersedia dan menyiapkan kajian secepat mungkin, khuatir rakyat akan menggelar kalian sebagai Menteri Kajian, bukannya Menteri Pendidikan.

Pembangkang – Kebanyakan YB Umno mempunyai pengalaman sebagai mantan menteri, memberikan kelebihan untuk bertanya soalan secara spesifik kepada pihak menteri. Namun kredibiliti Umno/BN tercalar dengan skandal rasuah dan salah laku ketika menjadi Kerajaan dahulu, menyukarkan mereka untuk menegur dan memberi cadangan kepada Kerajaan.

YB PAS pula dilihat sebagai ‘watak pengimbang’ ketika perbahasan menjadi hangat, dan sudah mula mendapat rentak untuk mencelah dan bersuara. PAS mempunyai kelebihan untuk menegur Kerajaan kerana tiada liabiliti seperti Umno/BN, serta perlu sentiasa memberikan cadangan solusi terhadap permasalahan rakyat dan negara.

Semoga Parlimen menjadi model untuk kematangan politik dan demokrasi yang lebih subur dalam negara.

Syahir Sulaiman
Lobi Parlimen, 19 Julai 2018 – HARAKAHDAILY 19/7/2018

- Advertisement -