Pemuda PAN jangan malukan Kelantan

- Advertisement -

MEMBACA surat Pemuda PAN Kelantan di Malaysiakini, kami kira mereka tersasar jauh. Kenapa? Adakah mereka merasakan atau berfikiran masih sebagai pembangkang? Tidak sedarkah bahawa Kerajaan Pakatan Harapan (PH) mereka sudah pun memiliki segala jenis kuasa nun di Putrajaya? Kenapa mahu mengikuti perangai ‘gemulah’ Kerajaan Barisan Nasional (BN) dahulu yang kerap menuding jari kepada PAS Kelantan contohnya dalam isu pil kuda dan jenayah rentas sempadan berkaitan penyeludupan pil ini ke Malaysia melalui sempadan Kelantan-Golok sedangkan segala jenis polis, kastam imigresen dan Aksem semuanya berada di bawah kuasa Kerajaan Pusat.

- Advertisement -

Pemuda PAN menyebut kononnya sebagai kerajaan berteraskan Islam di Kelantan, maka sepatutnya Kerajaan Negeri lebih proaktif dalam usaha menangani dan merawat masalah LGBT. Ya, Pemuda PAS Kelantan tolong jawabkan! Memang Kerajaan Negeri melalui agensi-agensinya sudah cukup proaktif dalam mendepani masalah sosial ini. Hanya orang yang tidak mahu mengetahui kebenaran sahaja yang akan menafikan kerja buat Kerajaan Negeri selama ini. Atau, adakah Pemuda PAN mahu melihat YAB Menteri Besar sendiri menangkap orang berkhalwat, baru dikatakan kerajaan ini sebuah kerajaan yang proaktif menentang maksiat?

Kerajaan Negeri melalui kemampuan dan kuasa yang terhad telah, sedang dan akan terus bertindak menentang masalah pelacuran dan LGBT. Pihak penguatkuasa Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKBBRI) dan Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEAIK) sentiasa bertindak bila sahaja ada laporan mengenai kes maksiat ini. Operasi bersepadu bersama pihak PDRM sering digerakkan bagi menghapuskan gejala sosial terkutuk di Kelantan dan pada tahun 2016 sebanyak 7 kes mewakili masing-masing pelacuran 4 kes dan pondan 3 kes telah ditangani yang mana mereka yang terlibat telah ditangkap seterusnya didakwa di mahkamah. Rekod pada tahun 2017 pula, penguatkuasa MPKBBRI dan JAHEIK telah membuat tangkapan dan pendakwaan terhadap 4 kes pelacuran serta 5 kes pondan. Bahkan terkini untuk tahun 2018 sehingga bulan Jun lalu, sebanyak 6 kes pondan dilakukan serbuan, tangkapan dan pendakwaan.

Baik tuan-tuan, semua ini membawa maksud bahawa, surat Pemuda PAN Kelantan kepada Malaysiakini yang menyatakan kononnya “Kerajaan Kelantan dilihat gagal menghapuskan kegiatan pelacuran seks songsang yang berlaku di sekitar bandar Kota Bharu Bandar Raya Islam” adalah tersalah fakta, berniat jahat, menuduh tanpa bukti dan berhujah tanpa nas serta malas melakukan kerja rumah (homework). Menyebut “masalah LGBT yang sudah sampai ke tahap perdagangan lendir di Negeri Serambi Makkah” amatlah dikesali dan menyedihkan. Maksud perdagangan di sini adalah kononnya seks rambang dan songsang telah menjadi satu bentuk perniagaan yang seolah-olah halal dan diberikan lesen oleh Kerajaan Negeri. Lupakah kalian di Kelantan, bahawa semua premis bangunan dan niaga yang berunsurkan maksiat seperti judi, kelab malam, disko, nombor ekor, rumah urut dan yang seumpamanya tiada tempat di negeri tadahan wahyu ini?

Kami sarankan sebaiknya Pemuda PAN Kelantan melakukan kunjung hormat ke negeri-negeri yang mereka kuasai seperti Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan sebagainya untuk berkongsi pengalaman dan ilmu bagaimana Kelantan mampu untuk tidak mengeluarkan lesen-lesen bagi premis maksiat ini sepanjang 28 tahun yang lalu. Masalah LGBT ini harus kita tangani bersama, bahu-membahu tanpa menuding jari dan mencari kesalahan pihak lain. Jika ada maklumat, baik yang tuan-tuan dapati di jalanan, ataupun yang masuk di peranti kalian melalui Wechat dan Whatsapp, maka salurkan terus kepada pihak JAHEIK dan kepada pihak D7 PDRM (Bahagian Kongsi Gelap atau Perjudian atau Maksiat). Ini salurannya.

Kita cukup tertarik dengan minat yang ditunjukkan oleh Pemuda PAN berkaitan Polis Sejahtera (Syariah) di Kelantan. Mereka menyindir Kelantan dengan manifesto untuk mewujudkan Polis Syariah oleh PAS sepanjang tempoh kempen PRU baru-baru ini. Memang benar ia adalah salah satu janji Kerajaan Negeri dalam usaha untuk memartabatkan lagi pelaksanaan dan penguatkuasaan Undang-undang Syariah di negeri ini. Ia bukan suatu dongengan apatah lagi untuk dijadikan bahan lelucon oleh pihak yang sentiasa pesimis terhadap segala usaha baik Kerajaan Islam Kelantan. Berikan ruang untuk Kelantan melakukan kajian mendalam dan seterusnya melalui prosedur dan segala bagai birokrasi dalam melaksanakan janji Manifesto Polis Syariah ini. Takkanlah hanya selepas 2 bulan sahaja Pilihan Raya Umum dilakukan, maka Kelantan terus berjaya menubuhkan Polis Syariah ini? Umum mengetahui bahawa hal ehwal agama berada di bawah kuasa negeri manakala pasukan polis terletak di bawah kuasa Persekutuan.

Kelantan sudah lama mengimpikan pasukan penguatkuasa syariah yang sedemikian, persis di beberapa negara lainnya sebelum daripada ini. Arab Saudi memiliki seramai 3,500 unit khas polis dikendalikan oleh jawatankuasa hal ehwal agama dan pencegahan maksiat. Mereka bertindak antaranya mengekang kes homoseksual, pelacuran, penzinaan, arak serta murtad. Acheh juga lama meninggalkan kita sejak tahun 2005 dengan melantik 13 orang anggota Polis Syariah dan sehingga tahun 2014 jumlah mereka bertambah sehingga 62 orang termasuklah 14 anggota wanita. Dan lebih memalukan kita apabila negara mundur seperti Nigeria juga telah lama mewujudkan Polis Syariah di 5 negeri bahagian Utara daripada 12 buah negeri keseluruhannya.

Dan untuk rekod bersama, isu Polis Syariah ini bukanlah satu perkara yang baharu di Malaysia. Pada 27hb Januari 2014, pihak Jakim mengumumkan sebuah unit polis baru akan ditubuhkan dan berpusat di pejabat mereka bagi membantu menguatkuasakan undang-undang berkaitan kesalahan jenayah Islam. Datuk Othman Mustapha yang merupakan Ketua Pengarah Jakim pada waktu itu menyebut bahawa unit ini akan ditugaskan untuk menguatkuasakan semua kesalahan jenayah syariah termasuklah menangani kes Syiah dan ajaran sesat. Selepas 6 bulan berlalu, Menteri Dalam Negeri pada waktu itu iaitu Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan kesediaan Kementeriannya untuk menempatkan pegawai dan anggota PDRM di Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) sebagai Polis Syariah. Zahid menyebut lagi, beliau hanya menunggu Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) untuk mewujudkan jawatan itu di Jakim. Lebih jelas lagi apabila Ketua Polis Negara pada waktu itu Tan Sri Khalid Abu Bakar mengesahkan bahawa pegawai dan anggota polis akan dipinjam ke jabatan-jabatan agama Islam bagi membantu penyiasatan dan penguatkuasaan jika terdapat permohonan.

Nah, Pemuda PAN Kelantan, seperti kami katakan pada para pertama di atas tadi, bahawa segala kuasa ada pada kalian di Putrajaya saat ini. Kuasa Menteri Dalam Negeri, Polis, Menteri Agama, Jabatan Perkhidmatan Awam, Jakim dan segala apa lagi yang membolehkan hasrat Polis Syariah dilaksanakan sesegera yang ada di Kelantan. Sekarang masa untuk kita sama-sama depani LGBT dan seks songsang. Bukan lagi masa untuk sindir-menyindir, saling mempersalahkan dan merendah-rendahkan lawan politik. Beranikah kalian melawan LGBT? 

NAZMAN CHE IBERAHIM
Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan – HARAKAHDAILY 12/7/2018

- Advertisement -