PAS bersedia hadapi PRN: Mahfuz masih bermimpi

- Advertisement -

ANDAINYA PRN menguntungkan PH dan akan mengakibatkan PAS kehilangan kerusi di Kedah, Mahfuz patut meyakinkan PH untuk segerakan pembubaran Dun Kedah untuk beri laluan kpd PRN.

- Advertisement -

Usaha YAB MB Kedah mengadakan perbincangan dengan PAS dan BN di Kedah dalam isu pelantikan Speaker adalah bagi menyelamatkan kerajaan 50 peratus kerusi PH yang sangat rapuh.

Adakah Mahfuz lupa PH hanya memperolehi 38 peratus undi dalam PRU14 di Kedah, dan masih ada 62 peratus pengundi yang tidak mempercayai PH?

Dengan pencapaian sifar dalam Manifesto PH di peringkat Pusat dan Negeri setakat ini, rakyat sudah mengenali PH tidak mampu melaksanakan janji mereka sendiri, tetapi hebat bermain politik persepsi dan melaungkan slogan-slogan retorik.

Masalah yang timbul selepas PH membentuk kerajaan nampaknya lebih kronik berbanding rekod buruk BN sebelum ini.

Rakyat semua tahu PH sedang bercakaran sesama sendiri dalam isu perebutan jawatan dan kedudukan dalam kerajaan. Rakyat yang muak dengan budaya berebut kedudukan akan menolak PH dalam PRN nanti.

Dalam konteks Kedah, sehingga kini belum ada apa-apa perubahan, kemajuan dan perkara baru yang dibawa oleh PH, melainkan hanya menyambung kerja Kerajaan BN yang meniru program-program Kerajaan PAS 2008-2013.

PH dan BN di peringkat Negeri sama sahaja dalam hal bergantung penuh kepada peruntukan Kerajaan Pusat untuk melaksanakan pembangunan. Berbeza dengan PAS 2008-2013, kita laksanakan sendiri dengan keupayaan kewangan Kerajaan Negeri.

Kenyataan Mahfuz menzahirkan ketakutan beliau kepada PRN, mendorong beliau melakukan reverse psycology untuk menakutkan PAS.

PAS sentiasa bersedia menghadapi PRN dengan kekuatan kita sendiri. PH boleh mengadap Tuanku Sultan Kedah pada bila-bila masa memohon perkenan baginda untuk membubarkan Dun Kedah.

Walau bagaimanapun, PRN masih menjadi pilihan terakhir jika cadangan PAS sebelum ini (Kerajaan Perpaduan) dapat diterima oleh PH. Ia boleh dimulakan dengan menerima Speaker daripada PAS, diikuti rombakan Exco untuk melantik wakil-wakil semua parti menganggotai Kerajaan Negeri. Adun-adun PH dialu-alukan untuk mengundi calon Speaker daripada PAS pada 4 Julai nanti untuk mengelak PRN.

PAS berkeyakinan akan memenangi lebih 2/3 kerusi Dun jika PRN diadakan.

MUHAMMAD SANUSI MD NOR
Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah
Adun Jeneri – HARAKAHDAILY 20/6/2018

- Advertisement -