AKSB jangka pengguna bertambah mendadak

- Advertisement -

KOTA BHARU: Bagi menghadapi pertambahan bilangan pengguna yang mendadak sempena Hari Raya Aidilfitri ini Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) mengambil beberapa lagi awal.

- Advertisement -

Antaranya menyediakan sejumlah 116 tangki air statik di kawasan yang dijangka bermasalah.

Selain itu menyediakan sembilan lori tangki air untuk menghantar air ke kawasan bermasalah dan mengisi air ke dalam tangki statik.

AKSB juga menghentikan semua kerja-kerja penyelenggaraan berkala bermula 10 hingga 23 Jun 2018. Pasukan selenggara AKSB juga bersiap siaga semasa cuti AidilFitri.

Malah ASKB baru-baru ini mengadakan taklimat status bekalan air kepada Adun bagi memaklumkan tindakan AKSB dalam situasi tertentu.

Pihak berkenaan juga memastikan stok barangan paip dan peralatannya sebagai persediaan kebocoran atau paip utama pecah.

“Memastikan semua fasiliti dan kelengkapan loji dalam berkeadaan baik. Stok-stok barangan tertentu juga telah disediakan lebih awal.

“Lori air telah dipastikan boleh beroperasi bila-bila masa sahaja apabila dikehendaki,” kata AKSB dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya juga beberapa kawasan dijangka akan mengalami tekanan rendah terutamanya tiga hari sebelum Aidilfitri dan tiga hari selepas itu.

Katanya keadaan itu berlaku berikutan permintaan bekalan air meningkat secara mendadak disebabkan kembalinya perantau ke kampung dalam jumlah yang besar.

Kata beliau penggunaan air akan meningkat tinggi sehingga dua kali ganda, di samping cuaca musim panas dan kering memberi kesan kepada pengeluaran air bersih.

“AKSB juga menasihatkan pengguna menggunakan air secara berhemah bagi memastikan semua pengguna mendapat bekalan air yang mencukupi terutama pada waktu puncak.

“Sekiranya orang awam melihat kebocoran, kerjasama amat dihargai untuk melaporkan kebocoran tersebut,” katanya.

Sebarang aduan atau laporan pengguna boleh hubungi Talian Bebas Tol AKSB 15777. – HARAKAHDAILY 13/6/2018

- Advertisement -