Lapangan terbang: Jangan tambak laut Pulau Tioman

- Advertisement -

KEINDAHAN Pulau Tioman sebagai salah satu pulau tercantik di dunia yang menjadi tumpuan pelancong kerana kecantikan batu karangnya perlu dipelihara.

- Advertisement -

Pulau Tioman merupakan sebuah pulau yang sangat sensitif dari sudut ekologinya. Sebarang tindakan ke atas muka bumi akan meninggalkan kesan yang besar kepada keadaan pantai dan lautannya.

tuan ibrTindakan membina satu lapangan terbang untuk pesawat yang lebih besar sehingga terpaksa dilaksanakan penambakan laut akan merosakkan segala yang ada.

Tidak dinafikan tawaran pembinaan yang dianggarkan RM1.2 bilion dibiayai sepenuhnya oleh syarikat Berjaya Group sangat menarik. Tapi sekiranya ia melibatkan penambakan laut di Tioman, ia tidak berbaloi.

Kerajaan Pahang perlu tegas menjaga keindahan dan keselamatan Pulau Tioman. Ia adalah aset pelancongan Pahang yang sangat bernilai kerana keindahannya. Jangan hanya melihat dari aspek ekonomi semata-mata segalanya tergadai.

Oleh itu, PAS membantah cadangan pembinaan lapangan terbang baru di Pulau Tioman sebagaimana tawaran yang dibuat oleh Tan Sri Vincent Tan sekiranya ia melibatkan penambakan laut.

Cara baru perlu diterokai untuk membesarkan lapangan terbang Pulau Tioman jika ia dilaksanakan. Dan cadangan baru itu perlu memenuhi laporan penilaian alam sekitar EIA.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
12 Jun 2018 – HARAKAHDAILY 12/6/2018

- Advertisement -