Pembangkang dapat sokongan 60 peratus

- Advertisement -

ALOR SETAR: Kedudukan kerajaan Pakatan Harapan (PH) Kedah dianggap masih lagi terawang-awang memandangkan pakatan parti itu dan pembangkang masing-masing mempunyai 18 kerusi Dun.

- Advertisement -

Pesuruhjaya PAS Kedah, Dr Ahmad Fakhruddin Fakhrurazi berkata, konflik lebih ketara bakal timbul pada pemilihan Speaker Dewan Undangan Negeri (Dun).

Katanya, Pilihan Raya Negeri (PRN) bukan penyelesaian terbaik kemelut tersebut kerana kehangatan Pilihan Raya Umum (PRU) masih lagi terasa.

“Oleh itu kita menawarkan Kerajaan Perpaduan tanpa pembangkang kepada Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Mukhriz Mahathir, namun tidak dipersetujui.

“Pemimpin PH seharusnya mengambil sikap menghormati keputusan rakyat yang meletakkan kedudukan seimbang 50-50, tetapi apa yang diberi penekanan agar menerima cadangan Speaker Dun dari parti lain,” katanya pada Himpunan Kesyukuran Pasca PRU-14 di Dewan Fadzil Noor, Kompleks PAS Kedah, baru-baru ini.
Hadir sama bekas Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang, Dato’ Ustaz Elias Zakaria, Timbalan-timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah, jawatankuasa harian, Dewan Ulama, Dewan Muslimat, Dewan Pemuda dan wakil-wakil rakyat.
Ucaptama pada program itu disampaikan Timbalan Presiden PAS, Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man.

Dr Ahmad juga berkata, barisan Exco sudah dilantik daripada kalangan blok PH, manakala jawatan Speaker sewajarnya diberi peluang kepada pembangkang pula.

Menurutnya juga PH Kedah seharusnya menilai sokongan rakyat terhadap pembangkang pada PRU lalu lebih 60 peratus berbanding kira-kira 35 peratus menyokong blok berkenaan.

“Mereka juga harus akur kepada kekuatan PAS yang mempunyai 15 kerusi di dalam Dun, kekurangan empat kerusi sahaja lagi untuk membolehkan mencapai majoriti mudah menubuh kerajaan.

“Walaupun kedudukan itu bukan untuk dibanggakan namun sewajarnya pihak PH bekerjasama untuk menyelesaikan masalah dan bukannya mencadang diadakan pilihan raya negeri yang memerlukan kos tinggi,” ujar beliau.

Kata beliau langkah penyelesaian dengan merujuk kepada dalam Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah.

Bagaimanapun katanya PAS Kedah tetap bersedia bagi menghadapi kemungkinan pilihan raya negeri sekiranya tiada penyelesaian lain.

Pada program itu turut mengadakan solat tarawih. Program bermula dengan tahlil dan berbuka puasa. – HARAKAHDAILY 6/6/2018

 

- Advertisement -