Tok Guru minta libatkan belia dalam pertanian

- Advertisement -

PERTEMUAN bersama Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, khusus untuk bincang isu-isu nelayan dan pertanian.

- Advertisement -

Tok Guru kata, “Ana seorang nelayan. Kita faham kehidupan nelayan…” Hari ini saya datang mengadap seorang pemimpin besar yang sarat dengan ilmu selok-belok lautan. Jangan main-main dengan Tok Guru dalam hal laut.

Banyak Tok Guru bagi cadangan-cadangan praktikal, murah dan berpijak di bumi nyata bagaimana nak meningkatkan hasil tangkapan nelayan khususnya nelayan pantai. Bukan teori tapi praktikal.

Antaranya bila saya maklum nelayan merungut isu kurangnya hasil tangkapan, Tok Guru cadang penyelesaian segera supaya dibina dengan banyaknya unjam besar dari daun kelapa di kawasan tangkapan nelayan pesisir pantai untuk menggamit kembali tumpuan ikan.

Kemudian letaklah apa-apa peralatan keselamatan sama ada batu dan sebagainya untuk mengelakkan unjam ini dari menjadi mangsa nelayan pukat kokot.

Sebelum ini nelayan kecewa bila mereka letak unjam, esok tengok dah hilang dikokot oleh nelayan pukat tunda.

Nak banding dengan tukun yang mahal, unjam besar daun kelapa hanya perlukan tak lebih RM300 untuk satu unjam. Ia sangat praktikal dan menjimatkan.

Terkejut Tok Guru bila dimaklumkan hasil tangkapan ikan di Terengganu hanya mampu memenuhi separuh dari keperluan sumber makanan penduduk. “Pantai kita panjang, tapi hasil ikan kurang,” kata Tok Guru kesal.

Tok Guru juga minta dilibatkan golongan belia secara serius dalam bidang pertanian. Tanah kita luas, belia kita ramai yang menganggur. Pertanian adalah perniagaan.

- Advertisement -