Kerajaan perpaduan sudah dicuba Tun Razak

- Advertisement -

APAKAH sama kerajaan campuran yang PAS-Perikatan yang Tun Razak dan Dato’ Asri cuba tahun 1973 dengan kerajaan perpaduan yang PAS cadangkan negeri-negeri yang tidak cukup majoritii dalam PRU14 pada 9 Mei lalu?

- Advertisement -

Semua parti yang ada Adun di negeri-negeri tersebut membentuk kerajaan bersama yang tiada pembangkang.

Semua kata cadangan PAS kartun dan satu konsep sempurna mengapa PAS tidak wujudkan itu di negeri yang dikuasainya di Kelantan dan Terengganu.

Pemikir poltik tidak ingat, itulah pemikiran yang ada pada pemimpin PAS dan Perikatan apabila Dato’ Asri dan Tun Razak setuju membentuk kerajaan campuran di Kelantan dan Terengganu tanpa pembangkang tahun 1973. Kira-kira ia tidak terbatas di Kelantan dan Terengganu saja, bahkan konsep itu terpakai di seluruh negara sekalipun PAS tiada Adun di setengah negeri.

Cuma keperluan tahun 1973 itu tidak sama dengan tahun 2018. Tahun 1973 itu PAS punya majoriti yang cukup di Kelantan dan Umno cukup majoriti di Terengganu. Keperluan tidak berbangkit tiada pihak dapat membentuk kerajaan. Sekolah dan guru politik belum membuat kajian akademik mengapa Tun Razak dan Dato’ Asri mewujudkan sistem itu.

Adapun kerajaan perpaduan yang dikenal dengan UG telah lama disaran oleh TG Haji Hadi, maka itu juga yang menimbulkan persepsi PAS hendak masuk Umno/BN. TG tak pernah menarik balik gagasannya sekalipun ada orang PAS tidak bersama PAS dalam PRU14.

Keperluan kerajajan perpaduan itu timbul semua apabila Perak dan Kedah tidak dapat majoriti mudah untuk membentuk dan Adun PAS boleh menentukan kerajaan. Bagi Kelantan dan Terengganu yang PAS punya majoriti besar perkara itu tidak berbangkit dan keperluannya belum difikirkan masa ini.

Yang terdesak ialah Perak dan Kedah tidak boleh membentuk kerajaan. Kedah boleh bentuk kerajaan yang selesa kiranya PAS setuju bentuk kerajaan campuran dengan Harapan. Bagi membentuk kerajaan campuran dengan BN yang ada tiga saja tidak memberi kelebihan kepada Harapan yang ada 18. PAS dan BN 18 juga. Bila seorang jadi Speaker tinggal 17. Siapa jadi kerajaan akan buntu dengan keadaan demikian.

Di situlah PAS boleh jadi kingmaker jika dibentuk kerajaan perpaduan tanpa pembangkang. Siapa hendak jadi Menteri Besar? Boleh dirundingkan. Sebulan seorang atau enam bulan seorang. Atas nama perpaduan, Umno yang tiga saja boleh ada gilirannya.

Bagi Perak dengan Adun Harapan teramai memerlukan sokongan PAS dan BN juga boleh membentuk kerajaan jika disokong tiga Adun PAS. PAS boleh memilih tetapi unjuran terbaik ialah ketiga-tiga parti membentuk kerajaan perpaduan. Jika ia disetujui dan diperkenan oleh istana, Perak boleh menjadi contoh dan perhatian dengan Islam dan demokrasi. Sultan boleh jadi pengaman cara.

Saranan PAS itu terbaik jika tidak sebarang opotunis dari Umno. Oleh kerana Umno sentiasa ada opotunis, cadangan PAS tidak sempat ditimbangkan oleh pari-parti yang terlibat.

Saranan PAS adalah untuk suasana dan masa tertentu. Pada waktu yang singkat ini tiada keperluan untuk menjalannya di negeri yang dikuasainya, pertama ia belum diperlukan dan kedua untuk berkongsi kuasa dengan Umno dengan belenggunya yang tidak terpikul, membebaskan PAS menanggung dosanya yang banyak. Dengan Umno pula tiada berkuasa kecuali dan Kuantan dan Kangar tidaklah bijak PAS menanggung biawak hidup.

Perak dan Kedah keadaannya dharurat. Belenggu Umno ada, tapi negeri itu mesti diselamatkan. – HARAKAHDAILY 30/5/2018

- Advertisement -