Anggaplah kali ini mengundi terakhir

subky
- Advertisement -

LAPAN hari selepas mengudi pada 9 Mei ini kita bersyukur jika berpeluang bertemu Ramadhan mulai 17 Mei tidak kira anak bulan nampak atau tidak. Setiap kali berada dalam bulan puasa itu kita diingatkan, anggaplah ia adalah Ramadhan yang terakhir unuk semua. Moga-moga ia mengingatkan semua dapat menumpukan penghayatan ibadat puasa sepenuhnya.

- Advertisement -

Pada 9 Mei ini sekalian pengundi diberi Allah peluang mengundi sekali lagi dan hayatilah ia sepenuhnya sebagai satu ibadat yang mungkin mengundi terakhir untuk setengah jika bukan untuk semua.

Mengundi itu bukan sekadar satu kewajipan bagi penganut demokrasi, lebih-lebih lagi bagi pengundi Islam ia adalah sutu ibadat. Ulama siyasah syariyah mengira ia termasuk jihad kaum Sunni tidak memasukkan jihad sebagai satu dari Rukun Islam. Jika rukun itu enam jihad jadi Rukun Islam keenam, tetapi Syiah menjadikan satu dari Rukun Islam.

Apabila siyasah jadi satu ciri jihad, maka mengundi yang jadi satu kegiatan jihad, jadilah mengundi itu ibadat.

Bagi yang mengira siyasah dan mengundi itu satu kegiatan hidup duniawi tidak menerimanya satu ibadat, dibimbangi terjerumus dalam kancah sekular yang memisahkan politik dari agama.

Sekalipun Umno sejak zaman Dato’ Onn hingga Dr Mahathir adakah totok sekular, tetapi Najib cuba menerapkan unsur pemikiran Islam seperti mewar-warkan falsafah wasatiyah dan maqasid syariyah. Ia baru setitik lautan khazanah falsafah pemikiran Islam belum diamalkan sehingga Parlimen dibubarkan.

Hanya menjadikan politik termasuk mengundi itu amalan Islam dan ibadat ialah PAS yang sudahpun dipraktik di Kelantan, Terengganu dan Kedah semasa ia ditadbir sekejap oleh PAS dulu.

Maka pada 9 Mei ini pengundi diberi peluang mengamalkan ibadat lima tahun sekali bagi mengisi keperluan yang Islam tuntut. Peluang ibadat demikian Allah telah beri sejak tahun 1955 tetapi tidak sekalian orang Islam masa itu merebut peluang itu. Samalah seperti lain-lain ibadat yang Allah beri peluang seperti solat dan puasa. Ia adalah kebaikan individu umat, bukan untuk Allah, tetapi ramai orang Islam tidak merebut peluang itu.

Sebelum seseorang mati Allah beri lagi peluang solat buat terakhir, dan sepanjang Ramadhan kita diingatkan ia mungkin Ramadhan terakhir, maka pulunlah apa yang wajar ditunaikan. Maka bagi PRU 9 Mei ini anggaplah ia mengundi terakhir bagi semua.

Kebanyakan pengundi sudah selalu mengundi sebelum ini, tetapi apakah semua mengundi sebagai satu ibadat atau ia sekadar menunaikan tanggungjawab kepada demokrasi dan negara sahaja?

Bila ia diisi dengan demokrasi dan negara kita dapat negara dan demokrasi yang belum tentu sempurna. Tetapi kita tidak dapat baldatun toyibatun warabun ghafur. Bagi yang tidak mengundi sebagai satu ibadat dulu, telah didapati semua yang Islam patut buat tidak dapat dibuat. RUU355 yang sekalian umat dan mufti mahu, kita tidak dapat dan tidak berani buat.

Jika dulu kita tidak jadikan mengundi itu ibadat, jangan mengundi yang mungkin terakhir inipun tidak dijadikan ibadat juga!

Adalah benar dunia ini tidak didiami oleh Islam saja. Allah tahu syaitan ada sebelum Adam dan Nabi Muhammad SAW ada. Tetapi Allah telah tetapkan dunia ini tempat ibadat manusia. Iblis tetap tidak terhalang meneruskan maksiat. Islam tetap menjamin keselesaan bukan Islam.

Jangan mengundi yang terakhir ini disia-siakan juga untuk kebaikan Islam dan diri sendiri. – HARAKAHDAILY 18/4/2018

- Advertisement -