Lebuh raya sesak: Kerajaan digesa isytihar cuti 8 Mei

- Advertisement -

ISU utama yang menjadi rungutan orang ramai ialah kegagalan lebuh raya menampung jumlah kereka yang banyak.

- Advertisement -

Demi mengelakkan kesesakan di lebuh raya, PAS menggesa kerajaan turut mengisytiharkan cuti umum pada 8 Mei, menjadikan cuti sebanyak dua hari iaitu 8 dan 9 Mei agar rakyat Malaysia, terutamanya pengundi luar dapat menunaikan tanggungjawab mengundi dengan selesa untuk Pilihan raya Umum ke-14 kali ini.

Umum menyedari bahawa perjalanan sekolah yang dijadikan pusat pengundian akan terganggu selama tiga hari, iaitu sehari sebelum dan sehari selepas pengundian bagi menyusun kembali kelas dan membersihkan kawasan persekolahan.

Langkah kerajaan membenarkan sekolah mengambil cuti gantian sehari sebelum atau selepas mengundi merupakan langkah yang baik, namun bagi pengundi luar, kerajaan juga harus memberi mereka kemudahan perjalanan untuk balik mengundi dalam keadaan yang selesa dengan mengisytiharkan cuti tambahan pada 8 Mei 2018.

PAS juga memohon agar semua majikan-majikan swasta akan memberi kelonggaran yang sewajarnya kepada para pengundi luar untuk menunaikan tanggungjawab mereka. PAS berjanji sekiranya diberi mandat mentadbir nanti, PAS akan memastikan tarikh PRU15 ditentukan jauh lebih awal dan memastikannya berada pada musim cuti bagi memaksimumkan jumlah keluar pengundi.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Timbalan Presiden PAS
17 April 2018 – HARAKAHDAILY 17/4/2018

- Advertisement -