Mengekang budaya pantang ditegur

- Advertisement -

ADA beberapa kejadian yang berkaitan antara satu sama lain terjadi dalam minggu Parlimen membentangkan Rang Antiberita Tidak Benar.

- Advertisement -

Pertama sekonyong-konyong Tan Sri Rais Yatim, seorang menjadi menteri sangat intim dengan Perdana Menteri Najib dulu terbabit dalam polemik pemimpin mesti sedia ditegur dan dia memulakan budaya menegur itu.

Masa itu juga PM Najib melancarkan program Bakat Global Malaysia (MGT) bagi melahirkan 5,500 pemimpin Malaysia bertaraf global menjelang 2022 – lima tahun lagi.

Parlimen pula membentang Rang Antiberita Tidak Benar yang dibimbangi oleh setengah pemikir boleh membantut kebebasan bersuara dan boleh mengancam budaya menegur pemimpin dan membantut kelahiran 5,500 pemimpin bertaraf global.

Subki 1Minggu ini juga saya membaca tafsir Fi Zilalil Quran, Sayyid Qutub mengenai kaum Ahlil Kitab berperangai suka berita bohong dalam semua perkara.

Ironi pertamanya Tan Sri Rais bukan saja intim dengan PM Najib dan kerajaannya semasa menjadi anggota kabinetnya dan selepas tidak lagi jadi menteri. Bahkan pasangan suami isteri Rais juga dikatakan amat intim dengan pasangan suami isteri Perdana Menteri. Tas intimnya dia dijadikan pengerusi Universiti Islam Antarabangsa selepas tidak lagi jadi menteri dan jadi penasihat sosiobudaya kepada kerajaan.

Terlalu banyak Najib diperkata orang sejak sebelum jadi Perdana Menteri lagi. Apa yang diperkata itu termasuk satu bentuk teguran di samping yang lain-lain. Bahkan sudah berlebihan teguran. Agaknya itulah yang diibaratkan menegur telinga kuali. Rais bolehlah selama ini dikira mewarisi budaya Hang Tuah atau mengikut bahasa Tun Musa Hitam, disampuk sindrom bisu.

Tiba-tiba selepas bertahun-tahun orang bercakap tentang 1MDB, Rais bersuara mendakwa menegur hal itu mula-mula dulu dan dia menyambung tegurannya. Apapun Rais pernah tegur PM Mahathir hingga menubuhkan parti lawan Umno.

Dia menegur sekali sekala. Apa yang ditegurnya tentang 1MDB tidak diketahui, tetapi teguran pemimpin mesti boleh ditegur tidak dilihat satu teguran umum terhadap semua pemimpin tetapi terhadap Najib.

5,500 pemimpin global yang Najib hendak lahirkan setakat jadi macam Annuar Musa tak payah. Dia tak tegur Perdana Menteri semasa. Dia tegur selepas PM tak jadi PM lagi, macam ia tegur Mahathir. Yang Rais mahu tegur pemimpin semasa jadi pemimpin.

Anwar Ibrahim tidak tiba-tiba saja menegur pemimpin. Dia dilatih oleh sistem siswa bebas bersuara sebelum ada Akta Universiti. Khairy Jamaluddin ada keupayaan menegur, dia dilatih oleh universiti luar negara yang tiada akta universiti. Atas 5,500 yang hendak dilahirkan itu diragu kritisnya seperti Mahathir, Anwar dan Khairy, tetapi melahirkan Hang Tuah dengan ampun tuanku beribu-ribu ampun.

Rais penegur, tetapi sekali sekala sedang kezaliman sepanjang masa. Penegur mesti ada dari semasa ke semasa.

Berita tidak yang dirangkan sekarang adalah gejala yang disuburkan oleh ahli kitab khususnya Yahudi sebelum adanya Taurat dan Injil. Nabi Musa dan Nabi Isa mereka bohong. Taurat dan Injil mereka palsu. Sayyid Qutub menghurai panjang lebar ketika mentafsir Surah Al-Maidah tentang kesukaan mereka berbohong.

Bagi menangani berita palsu itu Allah jadikan al-Quran sebagai pengekang. Jika umat Islam diasuh dengan ilmu al-Quran, bukan sekadar khatam sekali, sekaliannya hidup dengan al-Quran, memerintah dengan al-Quran, Rang Antiberita Tidak Benar tidak diperlukan.

Al-Quran itu adalah penegur yang amat berhemah.

Rang antiberita palsu ditakuti mengulangi Akta Universiti dan Akta Hasutan hingga keadilan payah disuarakan. – HARAKAHDAILY 7/4/2018

- Advertisement -