Yang diberi atau percuma tidak bernilai?

- Advertisement -

“SATU masalah bila pendidikan percuma. Orang tak pandai nak hargai.” Begitulah kata mereka dan keluarga mereka yang tak suka dengan tawaran Manifesto Gagasan. Pelik juga nak layan mentaliti peminat hutang seperti ini.

- Advertisement -

Faktanya majoriti mereka yang sedang menjawat jawatan tinggi di pelbagai Kementerian dan jabatan kerajaan ialah generasi penerima biasiswa dan bukannya peminjam PTPTN. Malah Pengerusi PTPTN sendiri dulu belajar dengan biasiswa kerajaan dan bukannya peminjam PTPTN.

Tak keterlaluan kalau saya katakan bahawa ramai mereka yang berada di posisi pembuat polisi adalah bukan generasi PTPTN. Bolehkan dipukul rata bahawa mereka adalah generasi yang tak tahu menghargai?

Bekas Timbalan Menteri Pelancongan, Dr Ng Yen Yen dulu belajar dengan biasiswa Kerajaan PAS Kelantan. Tak dapat biasiswa Kerajaan Persekutuan, biasiswa Kerajaan PAS Kelantan menjadi alternatif untuk belajar di Fakulti Perubatan Universiti Malaya sehingga berjaya lulus pada tahun 1972.

Perlu dibuat satu kajian, kenapa orang Melayu Umno selalu anggap, yang dibayar itu bernilai. Kalau percuma maknanya tak ada nilai. Lagi mahal maka lagi tinggi nilainya.

Mungkin kerana yang jadi juara barang mahal, minyak mahal, tol mahal, yuran mahal, kereta mahal, pinjaman PTPTN mahal dan pelbagai lagi aneka mahal ialah Umno, maka Umno terus menjadi pilihan mereka. Jangan tawarkan yang murah dan percuma kepada mereka yang memiliki mentaliti ini. Murah dan percuma bermakna tak bernilai!

DR AZMAN IBRAHIM

Ahli Jawatankuasa Kerja

PAS Pusat – HARAKAHDAILY 22/3/2018

- Advertisement -