Ucapan berunsur hasutan, ancaman dituntut penjelasan

- Advertisement -
SEREMBAN: Ucapan Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato’ Seri Utama Mohamad Hasan berunsur hasutan dan telah menimbulkan keresahan serta ancaman, selain mendatangkan kesan negatif.
 
Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Ustaz Mustafa Daharun menggesa penjelasan Mohamad terhadap ucapan yang tular itu dari program Briged Gempur Pemuda Rembau di Rantau Eco Park pada 18 Mac lalu.
 
“Sebagai seorang Menteri Besar, beliau kena fikir sebelum cakap. Kena fikir risiko yang lebih besar. Kita takut ada kesan macam di PRK Bagan Pinang dulu.
 
“Kami mendesak beliau memberi penjelasan bahagian ucapan yang mengarah mendatangkan kesan negatif serta ancaman kepada petugas dan penyokong parti-parti lain dalam PRU14 nanti,” ujarnya di Pejabat Perhubungan PAS Negeri Sembilan, di sini tadi.
 
Pada PRK Bagan Pinang 2009 dahulu pernah terjadi serangan dan kecederaan ke atas petugas pilihan raya parti politik ekoran dari tindakan mengapi-apikan sentimen pertempuran oleh pihak tertentu.
 
Hadir sama pada sidang media itu adalah Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Rafie Mustapha dan Ketua Penerangan PAS Negeri Sembilan, Nasarudin Mohd Baharuddin.
 
Juga Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS Negeri Sembilan, Yau Con Seng dan Pengerusi Lajnah Undang-undang dan Hak Asasi Manusia PAS Negeri Sembilan, Yahaya Othman. -HARAKAHDAILY 22/3/2018
 
- Advertisement -